Hamilton Advokatbyrå tillsätter utredning om delägares roll i Fly Me

Pressmeddelande 2007-03-21

Hamilton Advokatbyrå tillsätter utredning om delägares roll i Fly Me

Hamilton Advokatbyrå ser allvarligt på den kritik som framförts i media mot styrelsen i Fly Me koncernen. Med anledning av advokat Staffan Edhs uppdrag som styrelseledamot i Fly Me Sweden AB och i dess moderbolag Fly Me Europe AB, utser nu Hamilton Advokatbyrå en extern utredningsman för att utreda om advokat Edh kan ha överträtt god advokatsed eller medverkat till överträdelse av någon lag- eller aktiemarknadsrättslig bestämmelse. Advokat Edh är verksam som advokat och delägare på Hamiltons kontor i Göteborg.

I avsikt att få en oberoende genomlysning av förhållandena har Hamilton utsett advokat Sture Larsson till extern utredningsman. Han har som tidigare vice ordförande i Sveriges advokatsamfunds disciplinnämnd en lång och gedigen erfarenhet av att utreda frågor rörande överträdelse av god advokatsed. Till hjälp kommer han att anlita den pensionerade chefsåklagaren Olle Hellgren.

I avvaktan på resultatet av denna utredning kommer advokat Edh att fullgöra sina uppdrag för Fly Me koncernen och medverka i den utredning som kan efterfrågas av konkursförvaltaren i Fly Me Swedens konkurs. Advokat Edh har förklarat att han intill dess att kallelse till extra bolagsstämma i Fly Me Europe har utfärdats kommer att kvarstå i styrelsen i detta bolag.

- Jag ser med tillförsikt fram emot att kunna lämna en fullständig redogörelse till advokat Larsson för att klarlägga min roll som styrelseledamot och rådgivare till Fly Me koncernen. Det är också viktigt att jag som styrelseledamot kan fortsätta styrelsens arbete med att ta fram korrekt material inför den kommande extra bolagsstämman i Fly Me Europe. Under den tid som utredningen pågår är jag och Hamilton Advokatbyrå överens om att jag inte gör några uttalanden om min roll i Fly Me koncernen, säger advokat Staffan Edh.

Hamilton Advokatbyrå kommer inte att redovisa något eget ställningstagande i frågan förrän utredningsresultatet finns tillgängligt för advokatbyråns bedömning.

Styrelsen för Hamilton Sverige AB

För ytterligare info
Thomas Nygren, ordf, 08-505 501 00
Andreas Selin, COO, 08-505 501 00