Bokslutskommuniké 2010

•  Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till – 28,4 (- 31,4) MSEK
  •  Resultatet för 2010 uppgick till - 29,5 (-26,9) MSEK
  •  Resultatet per aktie för 2010 uppgick till - 0,07 (- 0,26) SEK
  •  Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksam-hetsåret 2010.

Allmänt om verksamheten
Året som gått har kännetecknats av att Hammar Invests olika verksamheter har upprätthållits på marknader mot kundsegment som befinner sig i olika konjunkturcykler. Även om vissa verksamheter har börjat ta ordentlig fart, opereras andra verksamheter på marknader där investeringsviljan är fortsatt låg. Styrelsen ser dock ett uppdämt investeringsbehov på marknaderna med låg aktivitet, ett förhållande som öppnar upp möjligheter för framtiden.

Den emission som genomfördes under sommaren 2010 gav inte den likviditet som bolaget önskade, med följd att Hammar Invest AB har fått leva med fortsatt knappa ekonomiska resurser.

Styrelsen och ledningen har under året arbetat med ett antal olika finansiella lösningar, där en del har tagit sikte på ett sale- och leasearrangemang för viss del av HGL:s maskinpark i Kina. Likviditetsförstärkningen har nyttjats för finansiering av HGL:s omsättningsökning.

Sammanfattningsvis har styrelse och operativ ledning fokuserat på att skapa förutsättningar för koncernens olika verksamheter så att de kan svara upp mot en ökad efterfrågan i ett läge där man ser ett behov av våra produkter och tjänster på en allt ljusare marknad.

Segment HPT
HGL med sin kinesiska fabrik har fått upp farten och redovisar sitt omsättningsmässigt bästa kvartal sedan Hammar Invest förvärvade HGL-koncernen 2008. Orderingången har varit god och vi ser nu en tydlig vändning och stabilitet i verksamheten och marknaden. Det stålbad som verksamheten inom HGL har genomlidit under den gångna finanskrisen saknar motstycke i bolagets historia och äntligen kan vi lägga den tiden bakom oss.

I Hammar Mekan med verksamhet mot den tyngre industrin har det varit en hel del neddragningar under 2010. Omsättningen har halverats och personalstyrkan har fortlöpande anpassats till behovet. Vi såg dock en ljusning i marknaden mot slutet av året.

Segment HST
I vår verksamhet mot skogsindustrin har vi sett ökande aktiviteter under slutet av året, där vi idag har en omfattande offertstock som bearbetats. Efter finanskrisen och de strukturella diskussioner som pågår inom skogsindustrin, har 2010 präglats av en avvaktande kundattityd. Vi ser dock ett uppdämt investeringsbehov och bedömer att marknaden kommer tillbaka med kraft framöver.

Det delägda bolaget Lisker Sverige AB:s verksamheter har avvecklats under 2010. Även avsiktsförklaringar och aktiviteter runt NoTech och dess teknik har tillsvidare inte genomförts.

Vår ambition att bredda oss inom HST med aktiviteter att förvärva Catech har inte gått att genomföra efter att bolaget har försatts i konkurs av dess styrelse sedan bolaget bank hade låst alla bankkonton. För Hammar Invest innebar detta en förlust på -3,7 MSEK.

Vänligen kontakta VD Stefan Oldén på telefon +46 705 62 00 62.