Hammar Invest AB: Hammar Invest AB (publ) satsar för framtiden.

Styrelsen för Hammar Invest AB har till årsstämman den 21 juni 2010 föreslagit en kraftig förstärkning av det egna kapitalet i koncernen genom att genomföra en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Detta förutsätter alltså ett godkännande på årsstämman.

I december 2009 genomfördes en mindre, och övertecknad, företrädesemission. Dessa belopp räcker inte för de satsningar som styrelsen för Hammar Invest AB nu planerar att genomföra. Under våren 2010 har Hammar Invest AB bl a kommunicerat information om två stycken pågående förvärv och flera framtidssatsningar skall komma. Ytterligare information om satsningar och användandet av emissionslikvider kommer finnas i ett prospekt som kommer att presenteras strax efter stämman.

Styrelsen planerar således att genomföra ytterligare en nyemission till samtliga aktieägare och till en än fördelaktigare kurs, detta förutsatt ett godkännande av beslutet på årsstämman. Emissionen kommer att genomföras med företräde för befintliga aktieägare men även allmänheten kommer att erbjudas möjlighet att teckna i emissionen.

Villkoren kommer att vara att för varje innehavd aktie oavsett serie per avstämningsdagen den 30 juni 2010 erhålles en (1) uniträtt. För att teckna en Unit krävs tre (3) uniträtter. En unit består av fem (5) aktier, samt två (2) vederlagsfria teckningsoptioner (TO3). Teckningskursen är fastställd till 0,15 kronor per Unit (dvs 3 öre per aktie). Teckning av Units skall göras under perioden 2 juli – 19 juli 2010. Antalet registrerade aktier idag uppgår till totalt, 528 066 589 stycken.

Emissionserbjudandet;

• För varje innehavd aktie oavsett serie per avstämningsdagen den 30 juni 2010 erhålles en (1) uniträtt. För att teckna en Unit krävs tre (3) uniträtter. En unit består av fem (5) aktier, samt två (2) vederlagsfria teckningsoptioner (TO3).

• Teckningskursen är fastställd till 0,15 kronor per Unit.

• Erbjudandet omfattar högst 880 110 982 B-aktier, och högst 352 044 393 teckningsoptioner av serie 2010/3 (TO3). Antalet aktier idag, innan lösen av utestående konvertibellån uppgår till totalt, 528 066 589 stycken, varav 221 866 av serie A och 527 844 723 av serie B.
  • Årsstämman kommer att avhållas den 21 juni 2010. Avstämningsdagen kommer i så fall att vara 30 juni 2010. Sista dag för handel i bolagets aktie inklusive rätt att erhålla uniträtter är den 24 juni 2010 och första dag exklusive denna rätt blir således den 28 juni 2010.

• Teckningstiden är 2 juli – 19 juli 2010.

• Handels med uniträtter kommer äga rum 2 juli – 14 juli 2010.

• Handel med betald och tecknad unit (BTU) kommer att äga rum via AktieTorget och inledas under teckningstiden för att pågå till dess emissionen registrerats hos Bolagsverket.
  • Vid full teckning kommer emissionsbeloppen att uppgå, till;

- Initial teckning av B-aktier i juli 2010 uppgår till cirka 26,4 miljoner.

- Vid lösen av teckningsoption TO3, från 5 mars 2012 fram till 27 april 2012 cirka 24,6 miljoner kronor.

- Vid full teckning av företrädesemissionen och fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer Hammar Invest tillföras 51,0 miljoner.

Teckningsoptioner

Med ett kvotvärde om 3 öre innebär detta att aktiekapitalet i denna del av emissionen kommer att öka med högst 10 561 331:79 kronor eller maximalt 352 044 393 B-aktier. Betalningen om maximalt 24 643 107:51 kronor, dvs 0,07 kronor styck, skall göras senast 27 april 2012. De nyutgivna aktierna ger rätt till utdelning från räkenskapsåret 2012.  Teckningstiden är från 5 mars 2012 fram till 27 april 2012.

Garantiåtagande

Styrelsen räknar med att emissionen som helhet kommer att vara fullt garanterat. Garanter består av idag befintliga ägare och nya externa garanter. Marknadsmässig ersättning kommer att utgå till externa garanter.

Sammanfattning

Ytterligare information om bolaget, hela emissionen, garanter etc kommer att presenteras i ett prospekt som beräknas finnas tillgängligt från mitten av vecka 25.  Kort kan dock villkoren summeras enligt följande;

(Se bifogad PDF för bild)

Bromma 10 juni 2010
Hammar Invest AB (publ) gm Stefan Oldén, VD

För ytterligare information kontakta;

- VD Stefan Oldén, 070-562 00 62

- Styrelseledamoten Jan Nilstadius 070-300 50 20.

Hammar Invest AB ( publ ) har sitt säte i Kramfors kommun och bedriver verksamhet genom rörelsedri­vande dotterbolag med anor från 1800-talet. Koncernen är organiserad i de två affärsområdena Hammar Sawmill Technology, HST (Hammar Sågverksteknik) med varumärkena Logtech, Vitech Virkeshantering och Lisker Sverige samt Hammar Production Technology, HPT med verksamhet bestående i såväl finmeka­nisk som grovmekanisk produktion och sourcingverksamhet. Rörelserna bedrivs i Sverige och Asien. Kun­derna finns över hela världen. Koncernen sysselsätter cirka 170 personer under 2009. Antalet aktieägare är cirka 800 st och bolagets B-aktier är noterade på AktieTorget.