Hammar Invest blir största ägare i Catech

Hammar Invest AB (publ) utökar sitt produktprogram inom affärsområdet Hammar Sawmill Technology, HST, genom att förvärva en kontrollpost i Catech AB (publ).

Förvärvet är ett led i Hammar Invests strategi att växa sig starkare inom sina befintliga affärsområden.

Med cirka 200 installationer över hela världen är Catech marknadsledande inom segmentet kantautomatsystem till sågverksindustrin. I Catech ingår också dotterbolaget Framtec i Nora AB som producerar och utvecklar justerverk, ströläggare, paketmaskiner och maskiner för råsortering av virke. För närmare information hänvisas till www.catech.se och www.framtec.se.

I likhet med de flesta andra leverantörer till sågverksindustrin var Catech-koncernens resultat negativt under 2009.

Det kan dock framhållas att Catech (exkl. Framtec) omsatte 53,7 mkr med ett positivt resultat efter finansnetto om 3,4 mkr under kalenderåret 2008 och att Framtec omsatte 22 mkr med ett positivt resultat efter finansnetto om 3,4 mkr under det brutna räkenskapsåret per den 31 augusti 2008. Catechs styrelse lämnade i Q1 2010 en prognos om att koncernen kommer att redovisa vinst för helåret 2010.

Kortsiktigt kommer förvärvet inte att påverka likviditeten i Hammar Invest. Förvärvet kommer genomföras via dels en kvittning och dels en framtida köpeskilling. Efter förvärvet innehar Hammar Invest 13,11 % av aktiekapitalet och 23,63 % av rösterna i Catech och blir därmed den dominerande ägaren i bolaget. Hammar Invest avser att utöka sitt ägande i Catech när så bedöms lämpligt.

För mer information kontakta Hammar Invests koncernchef Stefan Oldén på telefon nedan.

Hammar Invest AB ( publ ) har sitt säte i Kramfors kommun och bedriver verksamhet genom rörelsedri-vande dotterbolag med anor från 1800-talet. Koncernen är organiserad i de två affärsområdena Hammar Sawmill Technology, HST (Hammar Sågverks-teknik) med varumärkena Logtech, Vitech Virkeshantering och Lisker Sverige samt Hammar Production Technology, HPT med verksamhet bestående i såväl finme-kanisk som grovmekanisk produktion och sourcingverksamhet. Rörelserna bedrivs i Sverige och Asien. Kunderna finns över hela världen. Koncernen sysselsätter cirka 170 personer under 2009. Antalet aktie-ägare är cirka 800 st och bolagets B-aktier är noterade på AktieTorget.