HGL i Kina ökar orderingången och leveranserna

I spåren av andra Kina-relaterade affärer har också HGL, dotterbolag till Hammar Invest AB (publ), dragit upp tempot rejält under första kvartalet 2010: * Orderingången är tre gånger så stor som under första kvartalet 2009 * Order från 30 tal kunder i Europa, USA och Asien * Provleveranser till ett antal världsledande företag – Det har definitivt vänt under vintern, säger Stefan Oldén, koncernchef i Hammar Invest. Vi tyckte temperaturen steg redan i höstas, och nu har vi många förfrågningar från företag som vill utnyttja Kinas fördelar. Montering i Kina är 30-50 procent billigare ån i Europa och tillverkning kostar 20-30 procent mindre. Med svensk företagsledning är kvaliteten jämförbar med väst medan flexibiliteten är långt högre i Kina. Guangdong-provinsen i sydligaste Kina, där HGL sedan 2001 driver legotillverkning, montering och sourcingverksamhet, är den rikaste i Kina och ses som landets ekonomiska lokomotiv. Skälet är att det är den första provinsen där speciella ekonomiska zoner infördes och att regionen därmed har en lång historia som bas för många lokala och internationella tillverkningsföretag.