Starkare konjunktur. Starkare exportförmåga.

Efter första kvartalet 2010 kan vi konstatera att konjunkturen utvecklas åt rätt håll, även om vi inte är helt nöjda med orderingången inom alla verksamhetsområden. För affärsområdet HPT (Hammar Production Technology) har den lätta tillverkningsindustrin ökat sina beställningar påtagligt från alla marknader. Efterfrågan från den tyngre industrin har dock inte kommit igång ännu. Inom HST (Hammar Sawmill Technology) är en viktig händelse att vi har tecknat avsiktsförklaring med Notech i Nora om att överta delar av verksamheten. Notech är världsledande inom utveckling och konstruktion av robotiserade anläggningar för att tillverka specialpall, vilket är en intressant och växande marknad internationellt. Vi kan också glädjas åt över att vi redan fått den första ordern för Notech sedan övertagandet, en anläggning för leverans till England. Genom Notech höjer vi tekniknivån inom HST generellt och får dessutom tillgång till exportkunnande och närvaro på utlandsmarknader som Notech jobbat på i många år. Det ger positiva synergieffekter för i första hand Vitech, Logtech och Lisker, vars erbjudanden i många fall kan riktas mot Notechs kundgrupper i Europa. För att konsolidera verksamheterna sätter vi upp ett sälj- och konstruktionskontor i Örebro och flyttar slutmonteringen av Notechs anläggningar till Hammar Mekan i Nyland. Vi tittar nu på möjligheter att utveckla koncernen ytterligare genom eventuella bolagsförvärv samt att bygga en starkare organisation. Vi för också diskussioner om ytterligare investeringar i vår fabrik i Kina, som nu är mogen för nästa tekniksteg och expansion för att möta våra kunders krav inom tillverkning, montering och sourcing. Vi jobbar alltså vidare med att stärka företagsgruppen och hoppas på ett fortsatt positivt stöd från alla våra partners! Med vänliga hälsningar Hammar Invest AB Stefan Oldén Verkställande Direktör