• Hammarplast/

Hammarplast Medical stärker sin position inom medicinteknisk renrumstillverkning – förvärvar Inmedic

Report this content

LIDKÖPING, 12 AUGUSTI 2010: Hammarplast Medical AB har idag förvärvat Inmedic AB (tidigare Bladhs Medical) från XANO Industri AB. Förvärvet är ett led i Hammarplast Medical ABs ambition att ytterligare stärka bolagets position som en av de ledande tillverkarna inom medicinteknisk renrumsproduktion. Tillträde sker omgående.

Hammarplast Medical AB bedriver verksamhet inom tre affärsområden; produkter för medicindistribution, produkter inom kirurgi samt kundspecifika produkter. Tillverkningen innefattar formsprutning, formblåsning, sprutblåsning samt automatisk montering i renrum.

David Bergendahl, styrelseordförande Hammarplast Medical AB:

Vi ska dubbla omsättningen under de kommande två till tre åren och därmed befästa vår starka marknadsposition. Förvärvet av Inmedic AB ger oss tillgång till kostnadseffektiv renrumsproduktion, montering, sterilisering och förpackning. Det ger oss också en större kundbas samt ökad produktions- och monteringskapacitet. Sammantaget ger det oss möjlighet att kunna fortsätta åta oss ytterligare stora och avancerade utvecklingsarbeten för såväl existerande som nya kunder.

Hammarplast Medical AB legotillverkar produkter för den globala marknaden samt tillverkar egna produkter som marknadsförs både i egen regi och via distributörer. Verksamhetsområdet Medical omsätter efter förvärvet cirka 110 Mkr.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Bergendahl, tel: 070-885 36 30, e-post:
d.bergendahl@hammarplast.se

TILL REDAKTÖRERNA

Om Hammarplast Medical AB

Hammarplast Medical ingår i Hammarplastkoncernen som är ett familjeägt bolag med en omsättning på 410 MSEK. Koncernen bedriver sin verksamhet inom affärsområdena Consumer och Medical. Hammarplast Medical AB bedriver verksamhet inom tre affärsområden; produkter för medicindistribution, produkter inom kirurgi samt kundspecifika produkter. Inom medicindistribution utvecklas och tillverkas medicintekniska förbrukningsartiklar i plast till laboratorie- och sjukvårdssektorn med fokus på den europeiska marknaden, inom kirurgi levereras egna- och agenturprodukter till operationsrummen i Skandinaven och inom kundspecifika produkter utvecklas, tillverkas och färdigställs produkter inom medicinteknik i samarbete med kunden. www.hammarplast.se

Om Inmedic AB

Inmedic levererar avancerade utvecklings- och tillverk­ningstjänster till medicinteknisk industri. Företaget driver olika utvecklingsprojekt i samarbete med externa partners och tillverkar även egna produkter. Inmedic arbetar med långsiktig outsourcing, vilket innebär ett helhets­åtagande omfattande projekt­ledning, inköp, till­verkning, montering, packning och logistik. Produktion finns i Sverige och Estland och sker ute­slutande i klassificerad renrumsmiljö. www.inmedic.se