Åtta miljoner kronor till handelsforskning om logistik, distribution och partihandel

Samhällsansvar, effektivare varutransporter och lågprishandel är några av ämnena för de forskningsprojekt Handelns Utvecklingsråd finansierar inom ramen för utlysningen "Distribution, logistik och partihandel".

Sammanlagt sju projekt får dela på 8,2 miljoner kronor från Handelns Utvecklingsråd. I utlysningen Distribution, logistik och partihandel ingår forskningsprojekt om effektiva transporter, miljö och hur svenska värderingar om hållbar produktion ska förmedlas till länderna där varorna tillverkas.

– Att skapa en effektiv logistik och distribution mellan producenter och konsumenter, är idag en av de mest centrala faktorerna för att bli framgångsrik inom handeln. Kunskap och förståelse för företagens sociala ansvar är likaså mycket viktigt och av stort intresse för branschen, säger Andreas Hedlund, kanslichef på Handelns Utvecklingsråd.

Följande projekt har beviljats forskningsanslag 1) Rollförändringar i distributionssystem – med särskilt fokus på mellanhändernas funktion. Projektledare Tek Dr. Kajsa Hulthén, vid Chalmers Tekniska Högskola. 2) Ökad effektivitet i befintliga urbana transportsystem – optimal lokalisering av dagens och framtida samlastningscentraler. Projektledare: Fil Dr. Jerry Olsson, Handelshögskolan i Göteborg.
3) Tracing Sustainable Supply Chains: Translation of policy into practice in different national settings. Projektledare Docent Ola Bergström, Handelshögskolan i Göteborg.
4) Innebörden av samhällsansvar i handeln. Projektledare Ek dr Anna Blombäck vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
5) Handelns logistik – en branschstudie. Projektledare Professor Mats Abrahamsson, vid Linköpings Tekniska Högskola.
6) Vilka faktorer är av betydelse för partihandelns utveckling? Projektledare Professor Niklas Rudholm, Handelns Utredningsinstitut och Högskolan i Dalarna.
7) Ökad flexibilitet i försörjningskedjor med postponement. Projektledare Professor Susanne Hertz, Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Läs mer om de olika projekten på www.hur.nu

För mer information: Andreas Hedlund, kanslichef Handelns Utvecklingsråd 010-471 85 46 Andreas.Hedlund@hur.nu

Kollektivavtalsstiftelsen Handelns Utvecklingsråd finansierar forskning om handel med 15 miljoner kronor varje år. Bakom stiftelsen står Akademikerförbunden, Handelsanställdas förbund, KFO, Svensk Handel och Unionen.