Handelns Utvecklingsråd avsätter 8 miljoner kronor till handelsforskning

Pressmeddelande 2008-04-28

Handelns Utvecklingsråd avsätter 8 miljoner kronor till handelsforskning

Handelns Utvecklingsråd har beslutat att finansiera ett flertal forskningsprojekt till "Handeln som arbetsplats" med start halvårsskiftet 2008. De projekt som får ta del av pengarna är:

"Incitament för detaljhandelsutveckling" under ledning av professor Stefan Tengblad, vid Högskolan i Skövde. Forskargruppen kommer att studera hur incitament och personalledning påverkar medarbetarengagemang, kundtillfredsställelse och effektivitet i detaljhandeln.

"Hållbart kassarbete" under ledning av MD Malin Josephson vid Uppsala Universitet. Forskargruppen kommer att utveckla ny kunskap i syfte att främja ett hållbart arbetssätt och därmed förebygga belastningsskador vid kassaarbete.

"Tillgänglighet för arbetet, kunden och för familjen" under ledning av fil dr. Ann Bergman vid Karlstad Universitet. Forskargruppen ska utveckla kunskap kring hur tillgänglighetsmönstren ser ut för de anställda i handeln, med avseende på arbete, kundrelation och familj.

"Rekrytering och framtida kompetenser inom detaljhandeln" under ledning av docent Johnny Hellgren vid Stockholms Universitet. I projektet kommer bland annat handelns framtida kompetensbehov att studeras, vidare kommer effektiviteten i rekryteringsprocessen att analyseras.

"Upplevelser och konsekvenser av estetiska krav" under ledning av fil dr. Henrietta Huzell vid Karlstad Universitet. Forskargruppen kommer bland annat att studera vilka estetiska krav som ställs i handel och hur dessa krav bemöts av de anställda, samt vilka konsekvenser dessa specifika krav får för de anställdas arbetsvillkor, etc.

"Att organisera för ansvar: Etiska stödstrukturer för arbetstagare inom detaljhandeln", under ledning av ek dr. Johan Sandström vid Örebro Universitet. Projektet kommer bland annat att studera hur handeln hanterar etik- och ansvarsfrågor på ett strukturellt plan, samt vilka specifika förutsättningar som ligger till grund för denna struktur.

"Anställningsrelationer och arbetstider i detaljhandeln – effekter på service klimat och personalomsättning" under ledning av professor Kerstin Isaksson vid Mälardalens Högskola. Projekt kommer att utveckla kunskap kring anställningsrelation och arbetstider i detaljhandeln och dess effekter på serviceklimat och personalomsättning.

För mera utförlig information om forskningsprojekten kontakta Andreas Hedlund på Handelns Utvecklingsråd, telefon 08-762 77 43.