Möjligheter och problem med öppen information i dagligvaruhandeln

För dagligvarubranschen är öppna kalkyler, där köpare och leverantör utbyter en del känslig information med varandra, ett nytt fenomen. I en ny forskningsrapport från Handelshögskolan i Stockholm presenteras lösningar på några av de problem som kan uppstå när öppna kalkyler införs.

I andra branscher har öppna böcker använts under lång tid och det finns erfarenheter att lära av. Öppna kalkyler kan dels användas som ett medel för att stärka bandet mellan köpare och leverantör och skapa effektivitet i långsiktiga samarbeten, dels som ett sätt för att kontrollera underleverantörerna mer kortsiktigt. Tillvägagångssättet skiljer sig åt beroende på vilken strategi köparen har så det gäller att vara medveten om vad man vill uppnå.

Känslig information kräver förtroende I rapporten har bland annat ICA:s arbete med att införa öppna kalkyler har studerats och det finns flera lärdomar att dra. Med öppna böcker vid inköp av varor kan processen effektiviseras och kostnaderna sänkas. Men det kräver tydliga gränsdragningar om hur den känsliga informationen får användas och förtroendet måste byggas upp gradvis.

Rapporten, Öppna kalkyler i dagligvarubranschen, visar att det finns vinster med öppet informationsutbyte. – Mer kunskap inom området är viktigt som en led i att vidareutveckla och effektivisera handelsnäringen, säger Andreas Hedlund, kanslichef på Handels Utvecklingsråd som har finansierat forskningsprojektet.

Förhoppningsvis kan rapporten ge en del av den kunskap som behövs för att framgångsrikt kunna införa öppna kalkyler i dagligvarubranschen.

Rapporten finns att ladda ned i sin helhet på www.hur.nu

För ytterligare information och kommentarer kontakta: Andreas Hedlund, kanslichef, Handelns Utvecklingsråd, 010-471 85 46, andreas.hedlund@hur.nu Henrik Agndal, projektdeltagare, ek dr Handelshögskolan i Stockholm, 08-736 90 00