Pressmedd. Handelns Utvecklingsråd avsätter nu 5,8 miljoner kronor till ett flertal lovande handelsforskare.

Pressmeddelande 2008-10-02

Handelns Utvecklingsråd delar ut 14 stycken stipendier till handelsforskare. Bland de personer som får stipendierna är 6 stycken doktorer och 8 stycken doktorander. Totalt beviljas stipendier till ett värde av 5,8 miljoner kronor.

De stipendiater som erhållit forskningsmedel kommer bland annat att studera, e-handel, logistik och distributionsfrågor, entreprenörskap, butikschefers vardag och IT – lösningar i handeln.

– Att investera i unga lovande handelsforskare är att investera för framtiden, säger Andreas Hedlund, kanslichef på Handelns Utvecklingsråd. De forskningssatsningar som dessa stipendier möjliggör kommer att vara till stor nytta för både anställda och företag i handeln.

– Med en bransch i kontinuerlig förändring, där strukturomvandlingen är mycket omfattande, är det mycket viktigt med nya forskningssatsningar. Det kan bidra till att utveckla handeln som näring, menar Andreas Hedlund.

Fakta Handelns Utvecklingsråd

Handelns Utvecklingsråd är en kollektivavtalsstiftelse som Svensk Handel, Arbetsgivarföreningen KFO, samt Akademikerförbunden, Handelsanställdas förbund och Unionen står bakom. Parterna har beslutat att avsätta 0,3 promille av det totala löneunderlaget hos de anställda i handeln som innefattas av kollektivavtal. Det innebär att cirka 15 miljoner kronor per år beräknas kunna avsättas till forskningssatsningar inom handeln.