Pressmedd. Viktig forskning för handeln finansieras med 7,1 miljoner

Pressmeddelande 2008-01-14

Viktig forskning för handeln finansieras med 7,1 miljoner

Handelns Utvecklingsråd har beslutat att med 7,1 miljoner kronor finansiera ett flertal forskningsprojekt inom ramen för utlysningen "Butiken som marknadsplats" med start i januari 2008.

Projekt som tilldelats medel är:

"Vad gör kunderna till förespråkare?" Forskargruppen kommer att försöka skapa ett "rekommendationsindex" som ska bidra till att förstå vad det är som gör att konsumenter väljer att rekommendera en butik eller en butikskedja. Kunskap inom området är till nytta för butiken i strategiutveckling och i verksamhetsuppföljning.

"Kommer efterfrågan med Svanen?" Där kommer en grupp forskare att studera olika former av produktmärkning i handeln och hur det påverkar kundernas beteende. Exempelvis, hur påverkas konsumenternas betalningsvilja av olika märkningar som Krav, EKO, Nyckelhålet, ICA Gott Liv med flera, samt hur integrerar de olika märkningarna med varandra?

"Det komplexa butiksbesöket" I projektet kommer marknadsföringen i butik att studeras. Hur kan sortimentsutformningen och butiksmiljön påverka butikens försäljning och lönsamhet, är centrala frågor som kommer att besvaras.

"Butiken som marknadsplats – effekter på strategier för varuförsörjning" En grupp forskare kommer i en fallstudie att studera ICA´s "open books projekt", och hur det kom att utvecklas som det gjorde. Projektet kommer att ge värdefull kunskap om förändringsarbetet inom inköp, förändringsarbete generellt, och hur förändringsprocesser påverkas av olika intressenter.

Andra intressanta projekt är "En dynamisk analys av produktiviteten i svensk handel", "Gapet mellan konsumenters ambitioner och faktiska val" och "Handelns frontpersoner".

.