Unik forskningssatsning i handeln – mellan 60 till 75 miljoner kronor avsätts till handelsforskning under de närmaste 5 åren!

Pressmeddelande 2007-03-16

Med start våren 2007 kommer Handelns Utvecklingsråd att vara finansiär av forskningsprojekt, stipendier, och infrastrukturellt stöd, som ett led att stärka handelsforskningen och handelsnäringens utveckling. Mellan 60 till 75 miljoner kronor planeras avsättas till handelsforskning under de närmaste 5 åren.

Handelns Utvecklingsråd är en kollektivavtalsstiftelse som Svensk Handel, Arbetsgivarföreningen KFO, Handelsanställdas förbund, Tjänstemannaförbundet HTF, samt Akademikerförbunden står bakom. Parterna har under 2006 beslutat att avsätta 0,3 promille av det totala löneunderlaget hos de anställda i handeln som innefattas av kollektivavtal. Det innebär att cirka 12-15 miljoner kronor per år beräknas kunna avsättas till forskningssatsningar inom handeln.

En central del i Handelns Utvecklingsråds forskningsstrategi är att arbeta med årliga utlysningar.

Årets utlysningar

"Butiken som marknadsplats", sista ansökningsdag, fredagen den 4 maj, till utlysningen avsätts 6-8 miljoner kronor.

"Handeln som arbetsplats", även där avsätts 6-8 miljoner kronor.

– Den uppslutning som finns bland handelns parter, både arbetsgivarorganisationer och arbetstagarorganisationer, visar branschens styrka och ambitioner. Forskningsfrågorna får därmed en allt högre prioritet hos branschen, säger kanslichefen på Handelns Utvecklingsråd, Andreas Hedlund.

Handelns Utvecklingsråd har som ambition att utveckla samarbetet med andra forskningsfinansiärer. Ett stort intresse för samfinansiering hos andra aktörer finns redan idag. Detta medför möjlighet till ännu större forskningssatsningar inom handelsnäringen framöver.