IKEA kränker fackliga rättigheter i Turkiet

Report this content

Handelsanställdas förbund och Unionen riktar skarp kritik mot IKEA, sedan anställda på varuhusen i Turkiet har hotats och trakasserats. Anställda har pressats att gå ur facket och personer som misstänkts vara fackligt aktiva har avskedats. Handels och Unionen kräver att trakasserierna upphör och att anställda på alla IKEA:s varuhus får rätt att gå med i facket.

Anställda i Turkiet berättar om trakasserier och hot på arbetsplatsen, och om hur företaget sökt upp och försökt påverka de anställdas familjer för att därigenom förmå dem att lämna facket. Handels och Unionen har själva tagit del av exempel på detta vid besök i landet. Den turkiska fackliga organisationen inom handeln, Koop-Is, har vid flera tillfällen försökt att få till stånd en dialog med företaget i syfte att stoppa de upprepade trakasserierna, men har hittills inte lyckats.

– IKEA:s agerande i Turkiet är upprörande. Jag har själv vid mina besök där fått höra om hur anställda trakasseras och hotas för att de är medlemmar i ett fackförbund. Det är fullständigt oacceptabelt. Alla har rätt att organisera sig fackligt för att förbättra sina villkor på arbetsplatsen, säger Lars-Anders Häggström, Handels förbundsordförande, som har besökt Koop-Is och IKEA-varuhus i Turkiet de två senaste somrarna.

Lördagen den 8 september kommer den fackliga organisationen Koop-Is att anordna en demonstration i Istanbul för att uppmärksamma missförhållandena.

Handels och Unionen kräver, tillsammans med den internationella fackliga federationen UNI, som representerar ca 20 miljoner arbetstagare runt om i världen, att IKEA tecknar ett globalt avtal om fackliga rättigheter. Ett globalt avtal skulle stödja de IKEA-anställdas rätt att bli medlemmar i facket och att förhandla om kollektivavtal, något som inte är fallet på alla IKEA-varuhus i världen.

– Utifrån de värderingar IKEA säger sig stå för och de grundläggande principer företaget nyligen antagit vill vi se att ord blir till handling och att principerna efterlevs i alla de varuhus som drivs i IKEA:s namn, säger Unionens vice ordförande Peter Hellberg.

För mer information och intervjuer kontakta:

Handels pressjour, tel. 070-675 19 89

Unionens pressjour, tel. 08-504 151 00