Årets semesterkassa knaper för Handels medlemmar

Report this content

Årets semesterkassa knaper för Handels medlemmar Under de senaste tio åren har levnadsstandarden för Handels medlemmar inte blivit bättre. Många har det så svårt att få hushållsekonomin att gå ihop att det är omöjligt för dem att spara pengar till semestern. Det är också dessa familjehushåll som har det svårast att få del av den ekonomiska uppgången. Samtidigt var det just dessa familjer som drabbades hårdast av krispolitiken under 90-talet. Detta framgår av rapporten "Handelsfamiljen under 1990-talet" som Handelsanställdas förbund presenterar idag och som finns tillgänglig i sin helhet på förbundets hemsida: www.handels.se När en familj eller ensamstående hamnar i en ekonomisk situation där de enligt socialstyrelsens normer lever under minimal skälig levnadsstandard, lånar man inte till baskonsumtionen utan drar in på kläder, semesterresan eller barnens fritidsaktiviteter. Sparande, långsiktigt som pensionsförsäkring eller mer kortsiktigt som för semester ryms inte i normen minimal skälig levnadsstandard. Och i måttet ingår endast kostnader för allmän kommunikation, det vill säga inte för egen bil. Utan bil blir vardagslivet svårt för en familj som inte lever i en stor stad med goda kollektiva kommunikationer. Det innebär att de lågavlönande familjerna för tionde året i rad måste välja bort bil, semesterresa eller pensionsförsäkring. Under 90-talet har levnadsstandarden stått still eller sänkts, konsumtionsutrymmet och kontantmarginalerna minskat och andelen som äger sin bostad har sjunkit. Samtidigt har ersättningsnivåer sänkts och den offentliga servicen blev dyrare. De senaste åren har konjunkturen dock vänt och vissa grupper har fått det bättre. För andra tycks det dröja längre. För Handelsanställdas förbund är det därför viktigt att den expansion av de offentliga utgifterna och de reformer som genomförs kommer medlemmarna tillgodo. I annat fall finns det en uppenbar risk att de klyftor som alla kan se nu när årets semester snart inleds, permanentas och fördjupas. För ytterligare upplysningar: Jenny Lindblad, utredare. mobil: 070-345 88 72 Tel. 08-412 68 12 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/21/20000621BIT00850/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/21/20000621BIT00850/bit0002.pdf