Fackliga styrkan ökar i Örestadsregionen!

Report this content

Handelsfacken skriver Öresundsavtal över gränsen: FACKLIGA STYRKAN ÖKAR I ÖRESTADSREGIONEN! * Gränslös styrka vid konflikter * Gränslöst skydd för medlemmarna * Gränslösa fackliga rättigheter * Gränslöst arbete för kollektivavtal Det är något av innehållet när de svenska facken Handelsanställdas förbund (Handels) och Tjänstemannaförbundet HTF tillsammans med danska Handels og Kontor (HK) på torsdagen sluter det första samarbetsavtalet någonsin om att de två ländernas fackförbund ska skydda och stötta varandras medlemmar på båda sidor gränsen. I princip handlar det om att behandla varandras medlemmar som om de vore det egna förbundets medlemmar. Med Öresundsbrons öppnande öppnas helt nya möjligheter för de handelsan- ställda att arbeta och bo på båda sidor Öresund. Därmed ökar också behovet av att erbjuda rådgivning, stöd och service till medlemmar i Danmark re- spektive Sverige. Många gånger är det större skillnader än likheter mellan de sociala och arbetsrättsliga förhållandena. LARMKLOCKOR Ytterligare en effekt av samarbetet blir att förbunden kan fungera som "larmklockor" åt varandra om exempelvis ett svenskt företag som etablerat sig i Danmark försämrar anställningsvillkoren eller vägrar teckna kollek- tivavtal så kan man larma de svenska förbunden och besluta om gemensamma stridsåtgärder. Det är en oerhört viktig facklig uppgift för förbunden att förebygga dum- ping av löner och sociala villkor när och om företag flyttar över sundet. Det sägs i avtalet att konfliktåtgärder kan vidtas i enlighet med respek- tive förbunds regler och praxis samt den lagstiftning som gäller för re- spektive land. KOLLEKTIVAVTAL SKA UPPRÄTTAS HK, Handels och HTF skriver i samarbetsavtalet att det är nödvändigt att löntagarnas rättigheter säkras genom kollektivavtal och att förbunden ska stödja varandra i arbetet med att sluta sådana avtal. Kollektivavtal ska begäras oavsett var i Öresundsregionen en verksamhet etableras. Om krav på kollektivavtal leder till strejk eller lockout ska förbunden stödja var- andra i sympatiåtgärder. SERVICE TILL MEDLEMMARNA Förbunden ska ge följande service till medlemmarna, oavsett vilket av de tre förbunden de tillhör: 1. Rådgivning och stöd om lön, anställningsförhållanden och anställnings- villkor 2. Rådgivning och vägledning i frågor om säkerhet och arbetsmiljö 3. Juridisk hjälp avseende medlemmens anställningsförhållanden 4. Rådgivning och vägledning i fråga om utbildning 5. Deltagande i lokala aktiviteter 6. Information om arbetsmarknaden 7. Löneinformation 8. Rådgivning ifråga om sociala förmåner Ytterligare upplysningar och kommentarer: Christer Nilsson, Handels i Malmö: 040- 660 30 63. Mobil: 070-538 88 28. Bengt Olsson, HTF: 070-542 33 16 Pressombudsman Bill Erlandson bill.erlandson@handels.se Handelsanställdas förbund. Box 1146. 111 81 Stockholm. Tel 08- 412 68 00. mobil 070-632 48 10. Fax 08-10 00 62. 00-06-22 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/22/20000622BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/22/20000622BIT00050/bit0002.pdf