Förslaget om kompetensutveckling värdelöst: Handels medlemmar har det största behovet men inte råd att spara Att biträdande näringsminister Mona Sahlins föreslår att de som inte alls behöver stöd för att kunna höja sin kompetens på jobbet ska få hjälp - det förvånar. Men att de som behöver allt stöd i världen för att kunna höja sin kompetens på jobbet, får hjälp av Sahlin som de inte kan utnyttja, det är så obegripligt att man frågar sig om det verkligen är sant. Men det är dessvärre sant. Förslaget om individuella kompetenskonton går ut på att alla löntagare ska kunna spara pengar till sin egen kompetensutveckling på särskilda konton. Och nu kan förslaget bli verklighet trots att utredningen i god tid fått förödande kritik eftersom det varken ger ett hållbart system eller gynnar de grupper som bäst behöver kompetensutveckling, nämligen de lågavlönade. - Konstruktionen innebär faktiskt att knappast någon av Handels medlemmar kan ta del av satsningen. Skälet är enkelt, de har inte några pengar de kan spara. Bland de lågavlönade hushållen har inget råd att spara minst 500 kr i månaden som behövs för att pengarna inom rimlig tid ska kunna finansiera en kompetensutvecklande åtgärd, konstaterar Ninel Jansson, ordförande i Handelsanställdas Förbund. För att tro att privat sparande är lösningen måste man helt bortse från alla de undersökningar som entydigt visar att det är satsningar på dem med lägst utbildning som är ekonomiskt mest gynnsamt för såväl samhälle och företag som individen. Man måste också blunda för att det är grupperna med kortast utbildning som behöver mest stöd och hjälp för att utbilda sig senare i livet. - Utbildning genom hela livet är en förutsättning för en stabil och samtidigt föränderlig arbetsmarknad. Därför kan man inte lägga hela ansvaret på den enskilde. Individens egen ekonomiska möjlighet att själv spara till sin framtida utbildning får aldrig vara avgörande. Så Mona Sahlin: - Tänk om och gör om, avslutar Ninel Jansson. Pressombudsman Sven Lindberg sven.lindberg@handels.se Handelsanställdas Förbund. Box 1146. 111 81 Stockholm. tel: 08 - 412 68 89. mobil: 070 - 630 97 02. fax: 08-10 00 62. 00-12-15 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00310/bit0002.pdf