Justitieminister Bodström: Arbetsgivare som inte anmäler rån till yrkesinspektionen riskerar böter De polisanmälda rånen fortsätter att öka. Under den senaste veckan har det bara i Örebro skett sju rån. Det innebär att allt fler butiksanställda numera riskerar att råka in i en rånsituation med allt vad det innebär av personliga trauman och kriser på arbetsplatserna. Ändå är det ytterst sällan som arbetsgivarna anmäler rån till yrkesinspektionen. Detta trots att de enligt arbetsmiljölagen och förordningen till densamma är skyldiga att lämna in en anmälan. I ett brevsvar till Handelsanställdas Förbund skriver justitieminister Thomas Bodström att den arbetsgivare som inte anmäler ett rån till yrkesinspektionen kan dömas till böter. Justitieministern skriver att det är viktigt att rån och liknande händelser kommer till yrkesinspektionens kännedom. Han finner vidare att lagen är "väl avvägd" men att frågan om uteblivna anmälningar är fråga som handeln i första hand måste lösa på egen hand. - Finns det uppenbara brister när det gäller säkerheten kan vi från facket stänga den rånade butiken. Sedan är det bara yrkesinspektionen som kan öppna butiken och tillåta att verksamheten sätter igång igen konstaterar Ninel Jansson, ordförande i Handelsanställdas Förbund. - En långvarig stängning av en butik är drastisk åtgärd med stora ekonomiska konsekvenser. Men om arbetsgivarna trots klargörandet från justitieministern och hotet om böter, inte börjar anmäla rånen, då får Bodström se till så att polisen direkt informerar yrkesinspektionen så fort ett rån polisanmäls, avslutar Ninel Jansson. Pressombudsman Sven Lindberg sven.lindberg@handels.se tel: 08 - 412 68 89. mobil: 070 - 630 97 02. fax: 08-10 00 62. 00-12-11 Handelsanställdas Förbund. Box 1146. 111 81 Stockholm. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/11/20001211BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/11/20001211BIT00550/bit0002.pdf