(mp) på väg att göra det lättare att säga upp gravida kvinnor, småbarnsföräldrar, sjuka och äldre På miljöpartiets initiativ kommer riksdagen inom kort att ta ställning till en lagändring som gör det möjligt för företagare med färre än tio anställda att godtyckligt undanta två personer från turordningen. Uppsägningarna kommer inte att kunna överklagas eller ens prövas rättsligt. Miljöpartiets förslag till lagändring kan bli verklighet med stöd de borgerliga partierna i riksdagen, (m), (kd), (c) och (fp). Förslagets främsta effekt blir att arbetsgivarna utan vidare kan ge gravida kvinnor, småbarnsföräldrar, sjuka och äldre med långa anställningstider, sparken. Tidigare erfarenheter visar nämligen att det blir just dessa grupper som drabbas eftersom de inte anses vara lika produktiva som de övriga i arbetsstyrkan. Företagarna upplever inte att dagens turordningsregler är något problem. Varje år genomförs det tusentals förhandlingar om turordningar där parterna träffar överenskommelser. Och vid varje tillfälle upplevs dagens turordningsregler helt enkelt som legitima av parterna på arbetsmarknaden, säger Sture Nordin, 1:e vice ordförande i Handelsanställdas Förbund. Med de regler som gäller idag vid förändringar av personalstyrkan, kan en arbetsgivare förhandla om turordningsreglerna och behålla de arbetstagare som behövs för att klara fortsatt drift. Om det inte finns någon annan på företaget som efter en kortare inskolningstid klarar arbetsuppgifterna, kan nyckelpersoner efter förhandling således undantas. Turordningsreglerna tar hänsyn till kompetens. Men med miljöpartiets förslag kan alla som arbetar i företag med upp till tio anställda utsättas för fullständigt godtyckliga uppsägningar avslutar Sture Nordin, 1:e vice ordförande i Handelsanställdas Förbund. Pressombudsman Sven Lindberg sven.lindberg@handels.se Handelsanställdas förbund. Box 1146. 111 81 Stockholm. tel: 08 - 412 68 89. mobil: 070 - 630 97 02. fax: 08-10 00 62. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00180/bit0002.pdf