Smedjebacken tar usa-universitet till hjälp i kampen för framtiden

SMEDJEBACKEN TAR USA-UNIVERSITET TILL HJÄLP I KAMPEN FÖR FRAMTIDEN - Världsledande Dialog- projekt gör hela kommunen till en sammansvetsad armé för utveckling och arbete! Smedjebacken är en Bergslagskommun i Södra Dalarna med 11.800 innevånare. Här vilar identiteten på en gemensam historia baserad med bergsbruk och järnhantering. Arbetsmarknaden är tudelad, bristen på arbete och utbild- ning har resulterat i befolkningsutflyttning. Det ekonomiska underlaget för kommunens verksamhet och organisation sviktar. Det traditionella kommunala sättet att arbeta räcker inte i dagens situa- tion. Det skapar tvärtom osäkerhet inför framtiden. Den kapacitet som finns hos kommunens personal tas inte tillvara tillräckligt mycket. I den situationen bestämde sig Smedjebackens kommun för att samla hela sin organisation i ett helt nytt sätt att tänka - att i grunden förändra män- niskors synsätt och värderingar för att bryta den negativa trend som kom- munen hamnat i. - Dilemmat i de flesta organisationer är att det är svårt med omprövning- ar, säger Jan-Erik Lind, kommunens utvecklingschef och initiativtagare till Dialog-projektet. Det ska mycket till innan vi bryter invanda beteen- den och risken är stor att uppvaknandet kommer för sent. ETT NYTT SYNSÄTT Smedjebackens kommun skrev ett Samlat Programdokument (SPD) för kommunen som beskrev kommunens målsättning i ett längre perspektiv. Dokumentet om- fattar insatser för tillväxt i befintliga företag, kompetensutveckling och lokal utveckling för att exempelvis förstärka byalag, skapa samlingsloka- ler, bagarestugor och att bygga gemensamma båtbryggor som även främjar tu- rismen. Synsättet var att lokalsamhället är en helhet där samtliga delar är bero- ende av varandra. Därför måste insatserna anpassas utifrån det synsättet. Det innebar att kommunen startade ett omfattande utvecklingsarbete inom den egna organisationen för att stärka hållbara lösningar för kommunens framtida verksamhet. Ett avgörande sätt att stärka det lokala näringslivet är att först stärka kommunen - den offentliga sektorn - och få den att fungera optimalt. Personalen deltar på alla plan för att ge bra service och underlätta för företagandet och invånarna. Det gör Smedjebacken at- traktivt, företag blir intresserade och det skapar fler jobb. Att jobba med näringspolitik blir detsamma som att jobba med en bra of- fentlig sektor. Det ska vara lätt att exempelvis få bygglov, tillgänglig barnomsorg och en utvecklad kommunal service som är lyhörd och anpassar sig till företagens behov. DIALOG I SMEDJEBACKEN Kommunen valde att arbeta med Dialog för personal - och arbetsplatsutveck- ling. Dialog i Smedjebacken är ett gemensamt förändringsprojekt med ur- sprung i Dialog- projektet vid Massachussets Institute of Technology i Boston (MIT) @ Trygghetsfonden i Sverige och länsarbetsnämnden i Dalarna stöder pro- grammet ekonomiskt. @ Kommunen har utbildat 12 Dialog-ledare från egen personal. @ Nära 900 personer har genomgått det grundläggande Dialogprogrammet. @ Högskolan Dalarna ansvarar för utvärderingen. @ Det är första gången som den s.k. Dialog- metoden från Boston prö- vas på bredden. Ledarskapsutbildningen för Smedjebackens kommuns 900 an- ställda följs av både forskare och organisationsutvecklare i Sverige, Storbritannien och USA. Nu arrangeras Workshop i Smedjebacken 6 - 7 juli av Smedjebackens Kommun, BUC i Smedjebacken AB, Fundia Special Bar AB och Norrbärke Sparbank. Workshop i Dialog är ett avstamp för en sammanhållande utvecklingsinsats mellan kommunal verksamhet och näringslivsutveckling. Handledare för workshop är grundaren av Dialog-projektet vid Massachussets Institute of Technology, Dr Bill Isaacs och Peter Garrett som i 12 år ar- betat som handledare och utbildare i Dialog. Intresset för workshopen är stort. Ett axplock ur gästlistan: Närings- och teknikutvecklingsverket NUTEK . "Arbetet med att förbättra kommunikationen mellan näringsliv och det offentliga är drivkraften bakom NUTEKS intresse i Dialogverktygen. Det är viktigt att man inom en organi- sation som tex. NUTEK hitta former för sin interna dialog och kommunika- tion, för att fungera som arenabyggare, samordnare och kunskapsspridare". Ledningsgruppen vid Fundia Special Bar AB i Smedjebacken som ingår i kon- cernen Rautaruukki Group, Finland. Delar av ledningsgruppen i Norrbärke Sparbank - Smedjebackens lokala fri- stående bank. Dr Mats Lundgren, Pedagogiska Utvecklingscenter Högskolan Dalarna. "Personalens kompetens är en av de viktigaste faktorerna för att påverka verksamhetens innehåll och kvalitet. Det förefaller också som frågan om personalens kompetens trots att denna ges stor vikt, ändå underskatts av ledningen" Målsättningen med Dialogprogrammet är att utveckla framgång i våra kommu- nala verksamheter genom en varaktig, attraktiv, realistisk och trovärdig vision för framtiden. Dialogen kommer att förse oss med visioner. Snart har 900 av kommunens personal i Smedjebacken genomfört var sin veckas grundutbildning i Dialog. 800 kvinnor och 100 män har tagit de första stegen i konsten att tänka tillsammans. Utbildningsgrupper beståen- de av personal från samtliga förvaltningar: Vård- och omsorg, administra- tion, skola, kultur, park- och fritid och miljö- har jobbat intensivt se- dan början av 1999 med kommunens egna Dialog- ledare som handledare. Det finns några grundläggande förutsättningar för Dialog: @ Varje deltagare i utbildningarna granskar sina antaganden. Det bety- der att vi gör dem tillgängliga för undersökning och observation utan att göra oss av med dem eller undvika dem. Detta är svårt eftersom tanken hela tiden strävar efter att komma fram till att "så här är det". @ En Dialog kan bara uppstå om vi ser varandra som kollegor. Inrikt- ningen i vårt arbete är att alla ska kunna se fördelarna med Dialogen och inse att de är viktigare än den hierarkiska positionen. Det innebär i praktiken inledningen till ett helt nytt samarbetsförfarande som mer byg- ger på ömsesidiga och gemensamma insikter än på positionen. Viktiga utgångspunkter i Dialogprogrammet Vi måste ändra våra perspektiv från mekaniskt och inskränkande sätt att kommunicera, tänka och handla till ett sätt som stimulerar uppmärksamheten på helheten. Vi kan inte lösa problemen med samma tänkande som skapade dem. Vi måste lära oss att tala och tänka tillsammans. Målsättningen med Dialogprogrammet är också att genom vår nya kompetens och vårt engagemang stärka de fundamentala och hållbara lösningarna för kommunens framtida verksamheter. Genom Dialogen vidgar vi gränserna, vi når längre än vad vi som enskilda individer kan nå på egen hand. Vi får tillgång till en mängd kunskaper som vi inte har tillgång till var och en av oss. Vill Du veta mer: Kontakta: Rågher Thelin Tel: Åse Sneen Tel: 0240-66 03 90 0240-66 01 42 Projektledare 070-392 42 55 Administrativ projektledare Jan-Erik Lind Tel: Lennart Ströberg Tel: 0240-66 01 69 0240-66 01 24 Utvecklingschef Personalchef Vi kommer att inbjuda till presskonferens under workshopen i Smedjebacken 6 - 7 juli ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/30/20000630BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/30/20000630BIT00570/bit0002.pdf