Aktiiviraha blev Ecster

Lansering av Ecster-varumärket i Finland är ett viktigt steg i Ecsters nordiska expansion. I oktober tog Ecster AB över Aktiivirahas verksamhet från tidigare ägaren Handelsbanken Rahoitus, som är Handelsbankens finansbolag i Finland.

Idag 10. mars förändras även varumärket och i fortsättningen kommer all vår verksamhet i Finland ske under namnet Ecster. Samtidigt lämnar vi bort vårt gamla varumärke, Aktiiviraha.

– Vi är jätteglada över att vi blir Ecster fullt ut även i Finland. Det förbättrar kundupplevelsen för våra konsumenter och stärker Ecster som varumärke. Det innebär också att vi kan möta företagskunder som är verksamma i båda länderna med ett samlat erbjudande, säger Sanna K Augustsson, vd på Ecster.

Nya kunder i Finland får ett Ecster-kort som tagits fram särskilt för den finska marknaden och det finns också möjlighet för den som vill byta ut sitt Aktiiviraha-kort att göra det.

– Nu blir vi en integrerad del i Ecster, med ett gemensamt arbetssätt och gemensamma utvecklingsresurser. Det innebär att vi kan ta fram nya intressanta produkter och tjänster till marknaden i ännu högre utsträckning, säger Jari Kollani, Chief Operating Officer för Ecster i Finland.

- Hos Ecster har vi mer än tvåhundra proffs inom kundservice, försäljning, marknadsföring och utveckling.

Vad är Ecster
Ecster AB började sin verksamhet i Sverige i 2016. Man önskade ge det nya företaget ett namn som på bästa möjliga sätt beskriver dess verksamhet. Den första delen av namnet fick man från ordet Economy (ekonomi) och slutdelen från order hipster: Ecster, ett proffs på ekonomi, som vill leta efter nya verksamhetsmodeller och tjänster. Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken.

Aktiiviraha har sedan 1984 varit verksam inom säljfinansbranschen i Finland. Först som ett dotterbolag ägd av SCAB-Finans, och sedan 1995 ägd av Handesbanken.

Ytterligare information: Jari Kollani, tfn +358 (0)500 414884, Chief Operating Officer, Ecster AB, filialverksamheten i Finland