Blir det bättre tider för exportindustrin? Kommer de strukturella problemen att begränsa takten för tillväxten?

Inbjudan: Handelsbanken publicerar sin konjunkturprognos 11.12  kl. 9.00

I Finland är styrkan i återhämtningen beroende av efterfrågan från utlandet. Den inhemska konsumtionen och investeringarna är för svaga för att kunna få igång en tillväxt. Positiva tecken finns men de strukturella problemen dämpar tillväxtpotentialen. Globalt sett kommer  penningpolitiken att gå på skilda spår år 2014 då Fed i USA går mot en mindre expansiv politik och ECB fortsätter med sina stimulanser.

Chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti berättar i sin inledning om Handelsbanken i dag. Därefter presenterar Handelsbanken Finlands chefsekonom Tiina Helenius bankens syn på den finländska och globala ekonomiska utvecklingen under åren 2013–2015.

Vi serverar julgröt och glögg från klockan 8.30.

Adress: Handelsbankens huvudkontor, Alexandersgatan 11 (ingång från Glogatan).

Varmt välkomna!

Tilläggsinformation

Camilla Sågbom, kommunikationschef, tfn 010 444 2787

Anne-Mari Smolander, informatör, tfn 010 444 2729

E-postadresserna är i formen: fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 24 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 45 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 605 medarbetare i slutet av år 2012.