Bluffmeddelanden i Handelsbankens namn – meddelandena ser äkta ut och de är skrivna på felfri finska

Det förekommer bluffmeddelanden som skickats i Handelsbankens namn. I meddelandena refererar man till exempel till en uppdatering av kunduppgifterna eller till EU-direktivet och en beställning av en ny kodkalkylator. Mottagaren ombes klicka på en länk som leder till en nätfiske- eller phishingsida. Sidan ser ut som Handelsbankens webbsidor.

Bluffmeddelanden som skickats i Handelsbankens namn kan vidaresändas till phishing_fi@handelsbanken.fi och sedan raderas. Om kunden redan överlåtit sina uppgifter till bluffsidan, ska hen omedelbart kontakta sitt kontor och följa kontorets anvisningar.

Handelsbanken skickar aldrig e-postmeddelanden där man ber kunden att bekräfta sin identitet med nätbankskoderna eller ge sina betalkortsuppgifter. Handelsbanken ringer inte heller till kunden för att be om nätbankskoder och -lösenord.

Handelsbanken jobbar ständigt för att phishingsidor som upptäcks ska stängas.

Pirjetta Soikkeli, kommunikationschef, Handelsbanken Finland
Tfn 040 750 0093

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Danmark och Nederländerna. I dag sysselsätter banken drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 32 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.