Fonden Handelsbanken Finland Småbolag får Svanenmärket

Ansvarsfulla placeringar är en väsentlig del av Handelsbankens verksamhet. Svanenmärket beviljas en fond som uppfyller noggrant utarbetade och stränga miljö- och ansvarsfullhetskriterier.

”Att få Svanenmärket är en fin erkänsla för det arbete som vi gjort. Vi vill vara en föregångare inom ansvarsfulla placeringar och för oss är det verkligt viktigt att kunna erbjuda våra kunder hållbara placeringsalternativ”, säger Mike Peltola, chef för kapitalförvaltningen.

Handelsbanken Finland Småbolag är en aktivt förvaltad aktiefond, vars placeringar huvudsakligen görs i finländska små och medelstora företag. Fonden följer noggrant kraven på hållbara placeringar och utesluter branscher som strider mot det globala handlingsprogrammet för hållbar utveckling (Agenda 2030).

”I egenskap av proffs inom finansieringsbranschen sitter vi på första parkett och kan därigenom påverka vårt jordklots framtid. När företagen söker finansiering och investerare, kan vi påverka till hurdana bolag pengarna riktas”, säger Peltola.

I september får tre av Handelsbankens fonder Svanenmärket. De nya Svanenmärkena betyder att Handelsbanken har sammanlagt fyra fonder som fått märket. Också två börsnoterade fonder (Exchange Traded Fund) som handlas på Stockholms fondbörs har beviljats märket.

”Vi har ansvarsfullt tänkande i ryggmärgen och därför stöder de Svanenmärkta fonderna vår verksamhet. Vi arbetar kontinuerligt för att kunna beakta jordklotets bärkraft, det sociala ansvaret och god förvaltningssed i hela vår verksamhet”, säger Peltola.

Svanenmärket har stränga kriterier

Den globala marknaden för ansvarsfullt placerande växer snabbt och Svanenmärket lanserade år 2017 kriterierna för placeringsfonder. När kapitalförvaltaren följer kriterierna betyder det att placeringen av fondkapitalet sker på ett hållbarare sätt.

”Intresset för ansvarsfulla placeringar och placeringar som beaktar en hållbar utveckling ökar kraftigt. Svanenmärket ger fonden trovärdighet eftersom placeringarna är hållbara och miljöanpassade”, säger Karin Bergbom, kriteriechef för Miljömärkning Finland.

I en Svanenmärkt fond har minst 90 procent av de direkta investeringarna genomgått en ansvarsfullhetsanalys. Dessutom utesluter fonderna sådana branscher som löper stor risk att inverka negativt på miljön, såsom fossila bränslen, tobak och vapen.

Ytterligare information:

Mike Peltola, chef, kapitalförvaltning, tfn 040 588 0225, mike.peltola@handelsbanken.fi

Karin Bergbom, kriteriechef, Miljömärkning Finland, tfn 045 657 8888, karin.bergbom@ecolabel.fi

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Danmark och Nederländerna. I dag sysselsätter banken drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 29 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.