Frank Vang-Jensen ny koncernchef för Handelsbanken

Frank Vang-Jensen har utsetts till ny VD och koncernchef för Handelsbanken. Han tillträder sin nya befattning den 25 mars 2015.

Frank Vang-Jensen har en bakgrund som bland annat kontorschef på kontoret Köpenhamn City, VD för Stadshypotek och chef för Handelsbanken i Danmark. Han arbetar idag som ansvarig för Handelsbanken i Sverige. Pär Boman, nuvarande VD och koncernchef, föreslås som ny styrelseordförande i Handelsbanken.

Det är Handelsbankens huvudägare som har föreslagit valberedningen i Handelsbanken att Pär Boman nomineras som ny styrelseordförande i banken. Under förutsättning att Handelsbankens valberedning föreslår kommande årsstämma detta, och att aktieägarna på stämman beslutar i enlighet med det, kommer Pär Boman att utses till styrelsens ordförande.

Förändringarna träder således i kraft i samband med Handelsbankens årsstämma den 25 mars 2015.

Mer information om Frank Vang-Jensen på adressen www.handelsbanken.se/press

Handelsbanken Finland
Camilla Sågbom
kommunikationschef

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 25 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 46 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 614 medarbetare i slutet av år 2014.