Handelsbanken Finland: Bokslutskommuniké för perioden januari–december 2018

Chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti: Det förvaltade kapitalet steg med 20 procent, även kreditstocken växer

”Det förvaltade kapitalet steg med 20 procent jämfört med föregående år. Även kreditstockens medelvolym stiger ständigt. Våra kunder är mycket nöjda med vårt unika koncept där kunden kan få alla tjänsterna via sin egen kontaktperson”, berättar chefen för Handelsbanken Finland, Nina Arkilahti.

”Enligt Prospera-undersökningen som publicerades i slutet av år 2018 har vi Finlands bästa Private Banking-tjänster, och enligt EPSI Rating-undersökningen har vi Finlands nöjdaste företagskunder. Kunderna uppskattar särskilt tillgängligheten och vår professionella personliga service. Vi får beröm även för de omfattande tjänsterna i vårt internationella nätverk”, fortsätter Nina Arkilahti.

”Vi kommer att förnya vårt kärnbanksystem för att kunna anpassa vår verksamhet till förändringarna inom branschen och i kundbeteendet. Det nya kärnbanksystemet kommer att göra våra digitala tjänster allt effektivare. Dessutom har vi börjat samarbetet med MobilePay. Trots att vi satsar på digitala tjänster är den personliga kundbetjäningen fortfarande vår viktigaste konkurrensfördel. Hos oss får varje kund en egen kontaktperson och ett direkt telefonnummer till denne. Möten kan bokas med kontoret även med kort varsel”, säger Nina Arkilahti.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari-december 2018

Kontorsrörelsen
meur
Q4
Q3

Räntenetto 32,3  32,2  0 %   128,1   124,9   3 %
Provisionsnetto 12,7  12,0  6 %   48,9   48,0   2 %
Intäkter totalt 46,0  45,6  1 %   183,0   180,2   2 %
Kostnader totalt -26,4   -23,9  10 %   -99,1   -93,3   6 %
Resultat före kreditförluster 19,6  21,7  -10 %   83,9   86,9   -3 %
Kreditförluster -7,0  -2,5  180 %   -16,8   -5,9   185 %
Resultatutdelning 3,8  4,5  -16 %   17,8   15,6   14 %
Rörelseresultat 16,3  23,8  -32 %   84,9   96,6   -12 %

K/I-tal, % 53,2 47,7 49,4 47,6
Räntabilitet, % 8,2 12,7 10,9 12,8

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse uppgick till 84,9 miljoner euro, vilket var en minskning med 12 procent jämfört med år 2017. Kreditförlusterna var 16,8 miljoner euro (5,9). Kreditförlustnivån var 0,14 procent (IFRS9). K/I-talet före kreditförluster var 49,4 (47,6). Räntabiliteten var 10,9 procent (12,8).

Intäkterna steg till 183,0 miljoner euro (180,2). Provisionsintäkterna upgick till 48,9 miljoner euro (48,0). Räntenettot steg med 3 procent till 128,1 miljoner euro (124,9). Låga räntor och stigande myndighetsavgifter påverkar fortfarande räntenettot. Handelsbanken i Finland erlade myndighetsavgifter på totalt 12,9 miljoner euro under januari–december (10,5). Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsreserven samt insättningsgarantin.

De totala kostnaderna steg till 99,1 miljoner euro (93,3). Personalen var i medeltal 518 personer (506).

Utvecklingen av kreditstocken

Medelvolymer
meur
Q4
Q3
 2017  Förändr.
varav hushål 4 277  4 215  1 %  4 195  4 061   3 %
varav företag 9 292  9 274  0 %  9 145  8 935   2 %
Totalt 13 569  13 489  1 %  13 340  12 996    3 %
varav hushåll 1 625  1 611  1 %  1 579  1 596   -1 %
varav företag  2 947  2 696  9 %  2 816  2 671   5 %
Totalt  4 572  4 307  6 %  4 395  4 267   3 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock steg 3 procent jämfört med januari–december 2017.

Inlåningen från hushållen minskade med 1 procent, medan inlåningen från företag ökade med 5 procent.

Handelsbanken Finland består av kontorsrörelsen inklusive Handelsbanken Kapitalförvaltning, Private Banking och Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna samt Handelsbanken Finans och Stadshypoteks verksamheter i Finland. Handelsbankens Capital Markets-verksamhet i Finland omfattar försäkringsbolag samt traditionella Capital Markets-tjänster såsom riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken har i Finland drygt 600 medarbetare.

Koncernens resultat

Handelsbankenkoncernens nyckeltal för januari–september 2018 (jämfört med januari–september 2017):

•  Tillväxt i affärsvolymer i samtliga hemmamarknader.
  •  Räntabiliteten på eget kapital ökade till 12,8% (12,3).
  •  Rörelseresultatet steg med 5% till 22 013 mkr (21 025). Justerat för engångsposter steg rörelseresultatet med 3%.
  •  Periodens resultat efter skatt steg med 8% till 17 357 mkr (16 102).
  •  Resultatet per aktie steg till 8,93 kr (8,28).
  •  Intäkterna steg med 5% till 43 770 mkr (41 674). Justerat för engångsposter steg intäkterna med 4%.
  •  Räntenettot ökade med 5% till 31 286 mkr (29 766).
  •  Provisionsnettot steg med 5% till 10 247 mkr (9 718).
  •  K/I-talet steg till 47,7% (45,5).
  •  Kreditförlustnivån enligt IFRS 9 uppgick till 0,04% (0,08 enligt IAS 39).
  •  Kärnprimärkapitalrelationen minskade till 16,8% (22,7) efter föreslagen utdelning. Finansinspektionens beslut att flytta riskviktsgolvet för svenska bolån till Pelare 1 minskade kärnprimärkapitalrelationen med 5,5 procentenheter. Den totala kapitalrelationen uppgick till 21,0% (28,3).
  •  Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning på 5,50 kronor per aktie samt att det befintliga återköpsmandatet förlängs ytterligare ett år.

Koncernens bokslut finns tillgängligt på
www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, chef för Handelsbankens verksamhet i Finland

Tfn +358 10 444 2700

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland

Tfn + 358 10 444 2271

Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland

Tfn +358 10 444 2787

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i drygt 20 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.