Handelsbanken Finland: Bokslutskommuniké för perioden januari–december 2019

Tillförordnad landchef för Handelsbanken Finland Hanne Katrama: Vi gjorde ett historiskt bra resultat

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse för 2019 är bland de bästa under bankens 36-åriga historia. Den starka och lönsamma tillväxten bygger på kapitalförvaltning och utlåning.

Det förvaltade kapitalet ökade med nästan 30 procent jämfört med föregående år.

Finländarna är allt mer intresserade av att placera och det syns i efterfrågan på kapitalförvaltningstjänster. Den positiva utvecklingen i utlåningen förklaras av en livlig bostadsmarknad och rekordantalet nybyggda bostäder. Det skapade en naturlig efterfrågan i synnerhet i tillväxtcentra och vår servicemodell med lokala kontor kunde svara mot kundernas behov på önskat sätt”, säger tillförordnad landchef för Handelsbanken Finland, Hanne Katrama.

En stor del av bankärendena sköts idag digitalt och Handelsbanken utvecklar aktivt digitala mötesplatser. Bankens verksamhetssätt grundar sig i alla fall på individuell service, och hög kundnöjdhet är vårt viktigaste mål.

”Våra kontor är inte traditionella bankkontor utan professionella rådgivningsenheter. Kunderna uppskattar vårt unika koncept där kunden kan få alla tjänsterna via sin egen kontaktperson.  Det bekräftas också av EPSI Ratings kundnöjdhetsundersökning från 2019 där vi förbättrade den redan höga kundnöjdheten”, konstaterar Katrama.

Handelsbanken är en föregångare i hållbarhet, och i synnerhet klimatfrågor blir allt oftare avgörande när investerare fattar sina placeringsbeslut.

”Våra kunder uppskattar att Handelsbanken beaktar hållbarheten vid val av investeringsobjekt. I fjol tog vi med hållbarheten som en integrerad del av investeringsrådgivningen. Som kapitalförvaltare är vi i nyckelposition när det gäller att arbeta för en förändring”, fortsätter Katrama.

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finland ökade med 32 procent jämfört med januari–december 2018. Också räntabiliteten utvecklades positivt och uppgick till 13,3 procent.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–december 2019

Kontorsrörelsen meur Q4 2019 Q3 2019 Förändr. 2019 2018 Förändr.
Räntenetto 32,9 34,4 -4 % 130,9 128,1 2 %
Provisionsnetto 13,7 14,2 -4 % 54,0 48,9 10 %
Intäkter totalt 47,7 49,8 -4 % 190,8 183,0 4 %
Kostnader totalt -28,2 -25,1 12 % -104,6 -99,1 6 %
Resultat före kreditförluster 19,5 24,7 -21 % 86,2 83,9 3 %
Kreditförluster 2,0 2,8   9,7 -16,8
Resultatutdelning 4,3 4,5   16,6 17,8
Rörelseresultat 25,7 32,0 -20 % 112,4 84,9 32 %

K/I-tal, % 54,3 46,5   50,5 49,4
Räntabilitet, % 11,5 14,9   13,3 10,4

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse för 2019 uppgick till 112,4 miljoner euro, vilket var en ökning med 32 procent jämfört med år 2018 (84,9). Kreditförlusterna bestod av nettoåterföringar uppgående till 9,7 miljoner euro. Kreditförlustnivån var -0,09 procent (0,14). K/I-talet före kreditförluster var 50,5 (49,4). Räntabiliteten ökade till 13,3 procent (10,4).

Intäkterna ökade med fyra procent till 190,8 miljoner euro (183,0). Provisionsintäkterna ökade med 10 procent till 54,0 miljoner euro (48,9). Räntenettot steg med 2 procent till 130,9 miljoner euro (128,1).

Handelsbanken i Finland erlade myndighetsavgifter på totalt 10,1 miljoner euro (12,5) under januari–december. Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsfonden samt insättningsgarantin.

De totala kostnaderna steg med 6 procent till 104,6 miljoner euro (99,1). Ökningen beror främst på förnyelsen av kärnbanksystemet. Personalen var i medeltal 506 personer (518).

Affärsvolymernas utveckling

Medelvolymer meur Q4 2019 Q3 2019 Förändr. 2019 2018 Förändr.

varav hushåll 4 346 4 352 0 % 4 334 4 195 3 %
  varav företag 9 690 9 557 1 % 9 538 9 145 4 %
Totalt   14 036 13 909 1 % 13 872 13 340 4 %

varav hushåll 1 745 1 729 1 % 1 707 1 579 8 %
  varav företag 3 375 2 931 15 % 2 903 2 816 3 %
Totalt   5 120 4 660 10 % 4 610 4 395 5 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock steg med 4 procent jämfört med januari–december 2018.

Inlåningen från hushållen ökade med 8 procent och inlåningen från företag med 3 procent.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 36 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.

Koncernens resultat

Handelsbanken-koncernens nyckeltal för januari–december 2019 (jämfört med januari–december 2018):

• Rörelseresultatet minskade med 1 % till 21 796 mkr (22 013). Justerat för valutakurseffekter, engångsposter och särskilda poster steg rörelseresultatet med 55 mkr.
  • Räntabiliteten på eget kapital sjönk till 11,9 % (12,8).
  • Intäkterna steg med 2 % till 44 564 mkr (43 770). Justerat för valutakurseffekter, och engångsposter steg intäkterna med 3 %.
  • Kostnaderna steg med 4% till -21 743 mkr (-20 890). Justerat för valutakurseffekter, engångsposter och särskilda poster ökade kostnaderna med 5 %.
  • K/I-talet steg till 48,8 % (47,7). Justerat för valutakurseffekter, engångsposter och särskilda poster uppgick K/I-talet till 48,3 % (47,3).
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,04% (0,04).
  • Kärnprimärkapitalrelationen ökade till 18,5 % (16,8)
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 5,50 kronor per aktie (5,50) samt att det befintliga återköpsmandatet förlängs ytterligare ett år.

Koncernens bokslut finns tillgängligt på
www.handelsbanken.se/ir.

Hanne Katrama, tillförordnad landchef, Handelsbanken Finland

Tfn +358 10 444 2791

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland

Tfn + 358 10 444 2271

Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland

Tfn +358 10 444 2787

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Danmark och Nederländerna. I dag sysselsätter banken drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.