Handelsbanken Finland: Bokslutskommuniké för perioden januari-december 2020

Landchef Hanne Katrama: Det förvaltade kapitalet växte betydligt – allt flera anförtror förvaltningen av sin förmögenhet åt Handelsbanken

Efterfrågan på Handelsbankens kapitalförvaltningstjänster växte betydligt och antalet kunder inom kapitalförvaltningen växte med nästan 20 procent. Det förvaltade kapitalet växte med 15 procent tack vare de positiva nettoteckningarna och värdestegringen och ligger nu på all-time high i bankens historia.

Handelsbanken Finlands landchef Hanne Katrama påpekar, att betydelsen av sakkunnig placeringsrådgivning har en ännu större betydelse i tider som dessa.

”Våra kunder värdesätter våra portföljförvaltares åsikter och aktivitet i kundförhållandet. Jag tror, att vår kunniga rådgivning och betjäningen, som utgår från kundens individuella behov, utgör kärnan i vår framgång”, säger Katrama.

Att placera hållbart har också blivit allt populärare. Som en föregångare inom ansvarsfulla placeringar kan Handelsbanken svara på efterfrågan. Alla Handelsbankens fonder som säljs i Finland är hållbara. Dessutom har sex av fonderna beviljats Svanenmärket. Hållbar Energi-fonden, som är en av dem, är också en av de mest framgångsrika fonderna med en avkastning på över 100 procent under år 2020.

Volymerna för Handelsbanken Finlands verksamhet har vuxit kraftigt under året. Som en följd av volymökningen växte också räntenettot.

”Den ökade inlåningen speglar det förtroende som kunderna har för banken i detta utmanande ekonomiska läge”, noterar Katrama.

Omorganiseringen av kontorsnätet avslutades under året. Banken har nu 27 kontor (36 i slutet av år 2019) som ligger främst i olika tillväxtcentrum. De lokala kontorens främsta kompetens finns i synnerhet inom Private Banking och företagstjänster.

”Vår sakkunniga betjäning kan också spåras i kundnöjdheten. Handelsbanken har i många år legat bland de bästa i EPSI Ratings kundnöjdhetsmätning. I mätningen 2020 gav oss det starka och jämna resultatet både bland privat- och företagskunderna första plats inom hela banksektorn, då man räknar med resultatet både för privatkunderna och företagen”, konstaterar Katrama.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–december 2020

Kontorsrörelsen, meur Q4 2020 Q3 2020 Förändr. 2020 2019 Förändr.
Räntenetto 34,6 33,9 2 % 133,8 130,9 2 %
Provisionsnetto 16,0 16,7 -4 % 65,1 71,2 -9 %
Intäkter totalt 45,1 51,8 -13 % 197,6 208,0 -5 %
Kostnader totalt -31,5 -28,6 10 % -118,7 -108,5 9 %
Resultat före kreditförluster 13,6 23,2 -41 % 78,9 99,5 -21 %
Kreditförluster -2,6 -13,0 -18,4 9,7
Resultatutdelning 0,6 0,6 2,6 3,3
Rörelseresultat 11,5 10,8 6 % 63,0 112,4 -44 %

K/I-tal, % 69,3 54,5 59,3 51,4
Räntabilitet, % 4,8 4,7 6,7 13,3

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse, som uppgick till 63,0 miljoner euro för år 2020, minskade med 44 procent jämfört med år 2019 (112,4). Rörelseresultatet försvagades av kreditförlustreserveringarna, som höjdes från året innan, samt kostnadsökningen beroende på den planenligt framskridande förnyelsen av banksystemet. Kreditförlusterna uppgick till 18,4 miljoner euro. Kostnaderna totalt steg med 9 procent till 118,7 miljoner euro (108,5).

Intäkterna minskade med fem procent till 197,6 miljoner euro (208,0). Provisionsnettot sjönk med 9 procent till 65,1 miljoner euro (71,2). Räntenettot förbättrades med två procent och steg till 133,8 miljoner euro (130,9).

Handelsbanken Finland erlade myndighetsavgifter på totalt 8,6 miljoner euro (10,1) under januari-december. Avgifterna inkluderar den svenska Resolutionsfonden och insättningsgarantin.

Kreditförlustnivån låg på 0,11 procent (-0,09). K/I-talet före kreditförluster var 59,3 (51,4). Räntabiliteten sjönk till 6,7 procent (13,3). Personalen var i medeltal 506 personer (506).

Ut- och inlåning

Medelvolymer, meur Q4 2020 Q3 2020 Förändr. 2020 2019 Förändr.
varav hushåll 4 352 4 316 1 % 4 330 4 334 0 %
varav företag 9 843 9 931 -1 % 9 841 9 538 3 %
Totalt 14 195 14 247 0 % 14 171 13 872 2 %
varav hushåll 1 909 1 936 -1 % 1 872 1 707 10 %
varav företag 3 589 3 712 -3 % 3 511 2 903 21 %
Totalt 5 498 5 648 -3 % 5 383 4 610 17 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock växte med två procent jämfört med januari-december 2019.

Inlåningen från hushållen ökade med 10 procent och från företagen med 21 procent.

Handelsbankenkoncernens resultat

Handelsbankenkoncernens resultat publiceras i sin helhet på adressen www.handelsbanken.com/ir. På samma webbsida www.handelsbanken.com/ir kan du också följa med koncernens presskonferens som börjar kl. klo 10.00 Finsk tid.

Hanne Katrama, landchef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2791

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2271

Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland
tfn 040 750 0093

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Danmark och Nederländerna. I dag sysselsätter banken drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.