Handelsbanken Finland: Bokslutskommuniké för perioden januari–december 2021

Landchef Hanne Katrama: Rörelseresultatet förbättrades avsevärt – det förvaltade kapitalet på rekordhög nivå

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finland, justerat för engångsposter, ökade år 2021 med drygt 40 procent jämfört med år 2020. Ökningen beror främst på den positiva utvecklingen av provisionsnettot. Också räntenettot ökade och volymerna för verksamheten förblev på fjolårets nivå.

Handelsbanken Finlands rörelseresultat, justerat för engångsposter, uppgick till 85,9 miljoner euro och räntabiliteten på motsvarande sätt till 9,2 procent.

Handelsbanken Finlands landchef Hanne Katrama är nöjd med det utmärkta resultatet. Enligt Katrama är rörelseresultatet för år 2021 ett av de bästa i bankens historia. Den starka och lönsamma tillväxten bygger på kapitalförvaltning och utlåning.

”Kunderna sätter stort värde på vår proaktiva kundbetjäning. Vi har haft ett utmärkt kundbehåll trots Handelsbanken-koncernens beslut att inleda försäljningen av bankens verksamhet i Finland. Kundlojaliteten är mycket hög”, berättar Katrama.

Den förvaltade förmögenheten växte med 25 procent

De positiva nettoteckningarna och värdeökningen bidrog till att det förvaltade kapitalet ökade med 25 procent jämfört med motsvarande tid i fjol och ligger nu på en rekordhög nivå. Också antalet Private Banking-kunder ökade med 14 procent.

”Jag tror att i synnerhet i detta annorlunda läge utgör vår service, som är både proaktiv och sakkunnig och som alltid utgår från kundens individuella behov, kärnan i vår framgång. Våra kontor är inte traditionella bankkontor utan professionella rådgivningsenheter. Våra kunder är nöjda med vårt unika koncept där kunden kan få alla tjänsterna via sin egen kontaktperson”, konstaterar Katrama.

Kunderna bland de nöjdaste i branschen

Handelsbanken Finland har i åratal legat bland de främsta i EPSI Ratings kundnöjdhetsmätning.

”Med ett starkt resultat år 2021 både för privatkundernas och företagskundernas del placerade sig Handelsbanken i år bland de tre främsta i hela bankbranschen. Trots att våra kunder har i och med pandemin tagit ett digitalt jätteskutt så har en personlig och individuell betjäning fortfarande en stor betydelse för kundnöjdheten”, säger Katrama.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–december 2021

Kontorsrörelsen meur Q42021 Q32021 Förändr 2021 2020 Förändr
Intäkter
Räntenetto 35,4 34,6 2 % 138,9 133,8 4 %
Provisionsnetto 18,9 17,7 7 % 71,6 65,1 10 %
Intäkter totalt 68,6 54,4 26 % 230,8 197,6 17 %
Kostnader totalt -71,4 -30,9 131 % -172,0 -118,7 45 %
Resultat före kreditförluster -2,8 23,5 -112 % 58,8 78,9 -25 %
Kreditförluster 3,7 6,3 3,1 -18,4
Rörelseresultat 0,9 29,8 -97 % 61,9 60,4 2 %
Rörelseresultat justerat för engångsposter 24,9 29,8 85,9 60,4

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelseför år 2021 var 61,9 miljoner euro, dvs. två procent bättre än år 2020 (60,4). De totala kostnaderna ökade med 45 procent från fjolåret. Ökningen beror huvudsakligen på förnyelsen av kärnbanksystemet. Rörelseresultatet, justerat för engångsposter relaterade till nedläggningen av förnyelseprojektet och försäljningen av Inlösenverksamheten, uppgick 85,9 miljoner euro och var alltså 42 procent högre än året innan.

Intäkterna steg med 17 procent till 230,8 miljoner euro (197,6). Provisionsnettot ökade med 10 procent till 71,6 miljoner euro (65,1). Räntenettot förbättrades med 4 procent till 138,9 miljoner euro (133,8).

Ut- och inlåning

Medelvolymermeur Q42021 Q32021 Förändr 2021 2020 Förändr
Utlåning
varav hushåll 4 465 4 455 0 % 4 426 4 330 2 %
varav företag 9 610 9 542 1 % 9 673 9 841 -2 %
Totalt 14 076 13 997 1 % 14 099 14 171 - 1 %
Inlåning
varav hushåll 1 973 1 993 -1 % 1 944 1 872 4 %
varav företag 3 729 3 498 7 % 3 563 3 511 1 %
Totalt 5 702 5 491 4 % 5 507 5 383 2 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock förblev på samma nivå som året innan. Inlåningen ökade en aning jämfört med fjolåret.

Hanne Katrama, landchef, Handelsbanken Finland
Tfn 010 444 2791

Tero Meriluoto, tf. ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn 050 572 0933

Pirjetta Soikkeli, kommunikationschef, Handelsbanken Finland
Tfn 040 750 0093

Handelsbanken-koncernens delårsrapport

Koncernens delårsrapport finns tillgänglig på www.handelsbanken.com/ir.

Koncernchef Carina Åkerström presenterar bankens delårsrapport vid en presskonferens onsdagen den 9 februari klockan 10.00 (finsk tid). Presskonferensen visas även på handelsbanken.com/ir. Presentationen sker på svenska med simultantolkning till engelska.

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare. Handelsbanken-koncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att sälja verksamheten i Finland.