Handelsbanken Finland: Delårsrapport för januari–september 2020

Chefen för Handelsbanken Finland Hanne Katrama: Vår kundnöjdhet hör till branschens toppklass – i exceptionella tider spelar god service en avgörande roll

Handelsbanken Finlands affärsvolymer ökade med sex procent under årets tredje kvartal jämfört med andra kvartalet. Volymerna ökade under januari–september jämfört med motsvarande period i fjol. I synnerhet utlåningen till företag ökade, men också inlåningen från företag och hushåll utvecklades positivt.

”Ökningen av inlåningen är ett klart tecken på att kunderna har förtroende för Handelsbanken i en utmanande ekonomisk situation”, konstaterar chefen för Handelsbanken Finland Hanne Katrama.

Det förvaltade kapitalet ökade i slutet av tredje kvartalet till samma nivå som före coronapandemin. Ökningen har fått fart av positiva nettoteckningar och värdeförändringar och  historiskt sett förvaltar nu Handelsbanken Finland ett rekordhögt kapital.

”Behovet av professionell placeringsrådgivning ökar i exceptionella tider, och vi har kunnat erbjuda våra kunder kvalitetsmöten genom att kombinera personlig och digital service. Våra kunder uppskattar placeringsrådgivarnas förslag och deras aktiva sätt att sköta kundförhållanden”, fortsätter Katrama.

Handelsbanken Finland ligger sedan flera år tillbaka i toppen av kundnöjdhetsundersökningen EPSI Rating. Handelsbanken har genomgående starka resultat både på privat- och företagssidan, vilket gör banken i år till branschetta, när man räknar med poängen för både privat- och företagskunder.

”Kundbeteendet har på grund av pandemin tagit ett gigantiskt steg mot digitalisering, men personlig och individuell service spelar fortfarande en avgörande roll i hur kundnöjdheten utvecklas. Jag tror att i en utmanande situation som denna, utgör vår unika servicemodell som bygger på expertrådgivning och kartläggning av kundernas individuella behov kärnan i vår framgång”, säger Katrama.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–september 2020

Kontorsrörelsemeur Q32020 Q22020 Förändring Q1-Q32020 Q1-Q32019 Förändring
Räntenetto 33,9 32,4 5 % 99,2 98,0 1 %
Provisionsnetto 16,7 15,2 10 % 49,1 52,9 -7 %
Intäkter totalt 51,8 49,0 6 % 152,5 155,7 -2 %
Kostnader totalt -28,6 -30,4 -6 % -87,2 -79,2 10 %
Resultat före kreditförluster 23,2 18,6 25 % 65,3 76,5 -15 %
Kreditförluster -13,0 6,8 -15,8 7,7
Resultatutdelning 0,6 0,7 -14 % 2,0 2,5 -20 %
Rörelseresultat 10,8 26,1 -59 % 51,5 86,7 -41 %

K/I-tal, % 54,5 61,3 56,4 50,1
Räntabilitet, % 4,7 10,3 7,3 13,9

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse uppgick till 51,5 miljoner euro, vilket var en minskning med 41 procent jämfört med januari–september 2019 (86,7). Kreditförlustreserveringarna uppgick till -15,8 miljoner euro (2019 januari–september: kreditförluståtervinningar 7,7). Kreditförlustnivån uppgick till 0,14 procent (-0,06). K/I-talet före kreditförluster var 56,4 (50,1). Räntabiliteten uppgick till 7,3 procent (13,9).

Intäkterna minskade med två procent till 152,5 miljoner euro (155,7). Provisionsintäkterna minskade med sju procent till 49,1 miljoner euro (52,9). Räntenettot steg från fjolåret med en procent till 99,2 miljoner euro (98,0).

Handelsbanken Finland erlade myndighetsavgifter på totalt 6,1 miljoner euro (7,6) under januari–september. Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsfonden samt insättningsgarantin.

De totala kostnaderna steg med 10 procent till 87,2 miljoner euro (79,2). Ökningen beror på förnyelsen av kärnbanksystemet. Personalen var i medeltal 505 personer (508).

Ut- och inlåning

Medelvolymermeur

Q32020 Q22020 Förändr. Q1-Q32020 Q1-Q32019 Förändr.
varav hushåll 4 316 4 310 0 % 4 323 4 330 0 %
varav företag 9 931 9 917 0 % 9 840 9 487 4 %
Totalt 14 247 14 227 0 % 14 163 13 817 3 %
varav hushåll 1 936 1 883 3 % 1 859 1 695 10 %
varav företag 3 712 3 583 4 % 3 485 2 746 27 %
Totalt 5 648 5 466 3 % 5 344 4 441 20 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock steg med 3 procent jämfört med januari–september 2019.

Inlåningen från hushållen ökade med 10 procent och inlåningen från företag med 27 procent.

Hanne Katrama, landchef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2791

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn + 358 10 444 2271

Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2787

Handelsbanken-koncernens bokslutKoncernens bokslut finns tillgängligt på www.handelsbanken.se/ir. Man kan också följa pressträffen för hela koncernen på www.handelsbanken.se/ir kl. 10.00.

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Danmark och Nederländerna. I dag sysselsätter banken drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 29 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.