Handelsbanken Finland: Delårsrapport för januari–september 2022

Landchef Hanne Katrama: Företagslånen utvecklades positivt – kundnöjdheten över genomsnittet i sektorn – Private Banking-kundernas nettoinvesteringar ökade

Handelsbanken Finlands totala rörelseresultat för de tre första kvartalen uppgick till 67,0 miljoner euro, vilket är så gott som samma resultat som under motsvarande tidpunkt i fjol. Räntabiliteten steg till 9,6 procent.

Landchefen för Handelsbanken Finland Hanne Katrama är nöjd med resultatet.

”Vi har lyckats förbättra räntabiliteten och ändringarna i balansräkningen är små i förhållande till marknadsläget”, berättar Katrama.

Handelsbanken Finlands kreditportfölj är mycket stark. Under perioden bestod kreditförlusterna av nettoåtervinningar av tidigare reserveringar och uppgick till 4,3 miljoner euro.

Sakkunnig kapitalförvaltning efterfrågas

Trots marknadsturbulensen har det kommit in betydande nya investeringar i Handelsbankens fonder. Också Private Banking-kundernas nettoinvesteringar ökar.

Enligt Katrama betonas betydelsen av sakkunnig rådgivning när marknadsläget är osäkert.

”Jag tror att både vår sakkunniga rådgivning och vår service som utgår från kundens individuella behov har bidragit till vår framgång. Kunderna uppskattar högklassig och proaktiv rådgivning i synnerhet när marknadsläget är osäkert.”

Kundnöjdheten överträffar genomsnittet i sektorn

Handelsbanken Finland har redan flera år toppat EPSI Ratings* kundnöjdhetsmätningar. I år ligger Handelsbanken med sina jämna och starka resultat i både företags- och privatkunder över genomsnittet i banksektorn.

”Personlig och individuell service har fortfarande stor betydelse för kundnöjdheten”, konstaterar Katrama.

Handelsbanken-koncernen meddelade den 19 oktober 2021 att en köpare söks för Finlands rörelseverksamhet. Det koncernledda försäljningsprojektet fortsätter.

”Vår kompetenta och engagerade personal har gjort ett utmärkt arbete i det här exceptionella läget. Det är framför allt våra medarbetare som bör tackas för den höga kundnöjdheten och det fina resultatet”, säger Katrama.

* Undersökningen EPSI Rating Pankki ja rahoitus 2022 som gällde bank- och finanssektorn genomfördes i juli–augusti 2022. Omkring 1 500 privatkunder och omkring 1 300 företagskunder intervjuades för undersökningen.

Handelsbankens resultatutveckling januari–september 2022

mn euro Q32022 Q22022 Förändring Q1–Q32022 Q1–Q32021 Förändring
Räntenetto 33,6 34,7 -3 % 103,3 108,9 -5 %
Provisionsnetto 15,7 17,2 -9 % 50,2 53,1 -5 %
Intäkter totalt 50,3 53,6 -6 % 157,4 168,6 -7 %
Kostnader totalt -28,5 -31,8 -10 % -90,4 -100,8 -10 %
Resultat före kreditförluster,bankskatt och resolutionsavgifter 21,8 21,8 0 % 67,0 67,6 -1 %
Kreditförluster 0,1 0,1 4,3 -0,6
Bankskatt och resolutionsavgifter -3,5 -2,5 40 % -11,2 -5,4 107 %
Rörelseresultat 18,4 19,4 -5 % 60,1 61,6 -2 %
K/I-tal, % 57 59 57 60
Räntabilitet, % 9,0 9,4 9,6 8,8

Handelsbanken Finlands rörelseresultat för de tre första kvartalen uppgick till 67,0 miljoner euro, vilket är så gott som samma resultat som under motsvarande period i fjol. Kreditförluståtervinningarna var 4,3 miljoner euro. De totala kostnaderna sjönk med 10 procent till 90,4 miljoner euro (100,8).

Intäkterna sjönk med sju procent till 157,4 miljoner euro (168,6). K/I-talet var 57 (60). Räntabiliteten ökade till 9,6 procent (8,8).

Handelsbanken Finland betalade myndighetsavgifter på totalt 11,2 miljoner euro i januari–september 2022. Dessa avgifter omfattar den svenska bankskatten och resolutionsavgiften. Det jämförbara rörelseresultatet för januari-september 2022 utan bankskatt var 66,2 miljoner euro (61,6) och räntabiliteten 10,6 % (8,8).

Ut- och inlåning

Medelvolymermn euro Q32022 Q22022 Förändring Q1–Q32022 Q1–Q32021 Förändring
varav hushåll 4 235 4 299 -1 % 4 308 4 413 -2 %
varav företag 9 842 9 732 1 % 9 751 9 694 1 %
Totalt 14077 14032 0 % 14059 14 107 0 %
varav hushåll 1 939 1 961 -1 % 1 942 1 934 0 %
varav företag 2 901 3 087 -6 % 3 325 3 507 -5 %
Totalt 4840 5047 -4 % 5267 5 441 -3 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock var i januari–september 2022 på samma nivå som under motsvarande period året innan. Inlåningen sjönk med tre procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Ytterligare information:

Hanne Katrama, landchef, Handelsbanken Finland
Tfn 010 444 2791

Tero Meriluoto, ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn 050 572 0933

Pirjetta Soikkeli, kommunikationschef, Handelsbanken Finland
Tfn 040 750 0093

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare. Handelsbanken-koncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att sälja verksamheten i Finland.