Handelsbanken Finland: Delårsrapport för perioden januari–mars 2015

Chef för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti: En god resultatutveckling trots svårt ekonomiskt läge

”Handelsbankens kontorsrörelse i Finland gjorde ett gott resultat trots det ekonomiskt turbulenta läget i Finland. Vår utlåning till privatpersoner har ökat snabbare än marknaden i Finland. Samtidigt är våra kreditförluster på en låg nivå till följd av en långsiktig försiktig kreditpolitik. Vår verksamhet bygger på en lokal närvaro där vi känner våra kunder väl”, konstaterar Nina Arkilahti, chef för Handelsbanken Finland.

God resultatutveckling i kontorsrörelsen

Kontorsrörelsen meur 1-3/2015 1-3/2014 Förändring 9-12/2014 Förändring
Räntenetto 36,4 38,9 -6 % 37,6 -3 %
Provisionsnetto 10,6 12,2 -13 % 11,8 -10 %
Övriga intäkter 5,8         3,5 66 % 5,7 2 %
Summa intäkter 52,8 54,6 -3 % 55,1 -4 %
Kostnader -20,9 -20,7 1 % -21,6 -3 %
Resultat före kf 31,9 33,9 -6 % 33,5 -5 %
Kreditförluster -1,5 -5,5 -73 % -12,4 -88 %
Rörelseresultat 30,4 28,4 7 % 21,1 44 %

K/I-tal, % 39,6 37,9 39,2
Räntabilitet, % 14,8 12,7 9,4

Rörelseresultatet för kontorsrörelsen förbättrades med 7 procent till 30,4 miljoner euro (28,4) jämfört med första kvartalet föregående år. Den främsta orsaken till förbättringen är lägre kreditförluster.

Intäkterna minskade med 3 procent jämfört med motsvarande period året innan och uppgick till 52,8 miljoner euro (54,6). Räntenettot sjönk med 6 procent till 36,4 miljoner euro (38,9), vilket främst förklaras av såväl minskade utlånings- som inlåningsmarginaler. Minskningen i provisionsnettot med 13 procent till 10,6 miljoner euro (12,2) jämfört med året innan förklaras främst av högre provisionskostnader.

Kostnaderna var på samma nivå som under motsvarande period föregående år och uppgick till 20,9 miljoner euro (20,7). Medelantalet anställda i kontorsrörelsen minskade med 1 procent till 481 personer.

Kreditförlusterna sjönk till 1,5 miljoner euro (5,5) och kreditförlustnivån var 0,05 procent (0,18). K/I-talet före kreditförluster var under första kvartalet 39,6 (37,9). Räntabiliteten steg och var 14,8 procent (12,7).

Fortsatt god efterfrågan på utlåning

Affärsvolymer 1-3/2015 1-3/2014 Förändr. 9-12/2014 Förändr.
medelvolymer meur
Utlåning till allmänheten 12 622 11 994 5 % 12 511 1 %
varav hushåll 3 918 3 787 3 % 3 924 0 %
varav företag 8 704 8 207 6 % 8 587 1 %
Inlåning från allmänheten 3 784 4 292 -12 % 4 737 -20 %
varav hushåll 1 353 1 249 8 % 1 332 2 %
varav företag 2 431 3 043 -20 % 3 405 -29 %

Handelsbanken Finlands medelvolym för utlåning ökade med 5 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Företagsutlåningen ökade med 6 procent och medelvolymen av utlåning till privatpersoner ökade med 3 procent.

På basen av utlåningsvolymerna beräknas en stabilitetsfondsavgift som belastar räntenettot för Handelsbanken i Finland med 1,1 miljoner euro under perioden januari–mars 2015 (1,1). Denna avgift har tillämpats i Sverige sedan 2009.

Medelvolymen för hushållens kontomedel ökade med 8 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Företagsinlåningen minskade med 20 procent till följd av en minskad inlåning från stora företag.

Koncernens resultat fortsättningsvis stabilt

Handelsbankskoncernens nyckeltal för januari–mars 2015 (jämfört med januari–mars 2014):

- Rörelseresultatet ökade med 1 % till 4 955 milj. kronor (4 920)
- Periodens resultat efter skatt för total verksamhet uppgick till 3 911 milj. kronor (3 909)
- Resultatet per aktie för total verksamhet uppgick till 6,15 kronor (6,15)
- Kärnprimärkapitalrelationen enligt CRD IV ökade till 21,1 % (19,5) och den totala kapitalrelationen steg till 28,2 % (24,5)
- Räntabiliteten på eget kapital för total verksamhet minskade till 12,9 % (14,1)
- Intäkterna steg med 3 % till 9 745 milj. kronor (9 481)
- Räntenettot ökade med 4 % till 6 916 milj. kronor (6 653)
- Provisionsnettot ökade med 12 % till 2 310 milj. kronor (2 060)
- K/I-talet ökade till 46,0 % (44,8)
- Kreditförlustnivån uppgick till 0,07 % (0,07)

Koncernens bokslut finns tillgängligt på internet www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, chef för Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2700

Tero Meriluoto, controller, Handelsbanken Finland
Tfn + 358 10 444 2327

Camilla Sågbom, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358
10 444 2787

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 25 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 46 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 614 medarbetare i slutet av år 2014.