Handelsbanken Finland: Delårsrapport januari–mars 2023

Landchef Hanne Katrama: Ett ypperligt rörelseresultat – kundlojaliteten ligger på en mycket hög nivå

Det första kvartalets rörelseresultat för Handelsbanken Finland förbättrades med över 90 procent jämfört med motsvarande kvartal ifjol. Handelsbanken Finlands rörelseresultat var 31,1 miljoner euro 16,2) och räntabiliteten 18,6 procent (8,7).

Landchef Hanne Katrama är mycket nöjd med resultatet när man betänker det ovanliga läget då Handelsbankenkoncernen söker en köpare av den finländska verksamheten.

”Årets första kvartal var enastående. Nivån på vår kundbetjäning är fortfarande god och kundlojaliteten excellent. Också kvaliteten i vår kreditportfölj är mycket stark”, säger Katrama.

Under årets första kvartal bokfördes kreditförluståtervinningar på 2,5 miljoner euro (-0,9).

Räntenettot för Handelsbanken Finland uppgick till 45,2 miljoner euro, så det förbättrades med nästan 40 procent jämfört med motsvarande period i fjol (32,9).

Det finns efterfrågan på kunnig rådgivning

Kapitalförvaltningskunderna värdesätter kunnig rådgivning. Trots turbulensen på marknaden har det kommit in anmärkningsvärda belopp till bankens fonder i form av nya investeringar. Kunderna öppnar också nya Private Banking-avtal i jämn takt.

”I detta marknadsläge kan man inte nog betona vår proaktiva och kunniga kundrådgivning och vårt sätt att betjäna utgående från kundernas individuella behov. Våra kunder är nöjda med vårt unika koncept, där kunden får all betjäning via en egen kontaktperson”, konstaterar Katrama.

Handelsbankens kontor är inte traditionella bankkontor utan rådgivningsenheter bemannade med experter.

Handelsbankenkoncernen meddelade 19.10.2021 att man letar efter en ny ägare till verksamheten i Finland.

”Vår kompetenta och lojala personal har gjort ett utmärkt arbete i detta exceptionella läge. Det är framför allt våra medarbetare som bör tackas för den höga kundnöjdheten och det utomordentligt fina resultatet”, poängterar Katrama.

Handelsbankens resultatutveckling* för januari–mars 2023

meur Q12023 Q42022 Förändring Q12023 Q12022 Förändring
Räntenetto 45,2 39,9 13 % 45,2 32,9 37 %
Provisionsnetto 12,6 12,3 3 % 12,6 14,4 -12 %
Intäkter totalt 59,0 53,6 10 % 59,0 48,7 21 %
Kostnader totalt -26,3 -27,5 -5 % -26,3 -26,4 0 %
Resultat före kreditförluster, bankskatt och resolutionsavgifter 32,7 26,0 26 % 32,7 22,4 46 %
Kreditförluster 2,5 -1,4 2,5 -0,9
Bankskatt och resolutionsavgifter -4,1 -3,6 15 % -4,1 -5,2 -20 %
Rörelseresultat 31,1 21,0 48 % 31,1 16,2 92 %
K/I-tal, % 45 51 45 54
Räntabilitet, % 18,6 11,8 18,6 8,7

*) Handelsbankenkoncernen beslöt i februari 2023 att avsluta dotterbolaget Ecsters AB:s affärsverksamhet. Ecster AB:s andel av Handelsbanken Finlands rörelseresultat har eliminerats även i de historiska resultaten.

Handelsbanken Finlands rörelseresultat uppgick till 31,1 miljoner euro under årets första kvartal. Det var alltså 92 procent bättre än första kvartalet 2022 (16,2). Kreditförluståtervinningarna var 2,5 miljoner euro (-0,9). De totala kostnaderna var 26,3 miljoner euro och låg alltså på samma nivå som första kvartalet ifjol (26,4).

Intäkterna steg med 21 procent till 59,0 miljoner euro (48,7). K/I-talet var 45 (54). Räntabiliteten ökade till 18,6 procent (8,7).

Handelsbanken Finland betalade under perioden januari–mars 2023 totalt 4,1 miljoner euro (5,2) i bankskatt och resolutionsavgifter till Svenska staten.

Ut- och inlåning

Medelvolymermeur Q12023 Q42022 Förändring Q12023 Q12022 Förändring
varav hushåll 3 893 3 959 -2 % 3 893 4 170 -7 %
varav företag 9 993 10 052 -1 % 9 993 9 680 3 %
Totalt 13 887 14 011 -1 % 13 887 13 849 0 %
varav hushåll 1 766 1 859 -5 % 1 766 1 928 -8 %
varav företag 3 171 2 965 7 % 3 171 3 988 -20 %
Totalt 4 937 4 824 2 % 4 937 5 915 -17 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock låg på samma nivå som motsvarande kvartal ifjol. Inlåningen uppvisade däremot en klar nedgång.

Handelsbankenkoncernens delårsrapport

Handelsbankenkoncernens delårsrapport kan läsas i sin helhet på www.handelsbanken.com/ir.

Handelsbankens koncernchef Carina Åkerström presenterar koncernens delårsrapport för media onsdagen 26.4 kl. 9.30 finsk tid. Presskonferensen streamas på adressen handelsbanken.com/ir. Presentationen hålls på svenska och simultantolkas till engelska.

Ytterligare information:

Hanne Katrama
landchef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2791

Tero Meriluoto
ekonomichef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2327

Pirjetta Soikkeli
kommunikationschef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2787

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.