Handelsbanken Finland: Delårsrapport januari–september 2023

Landchef Hanne Katrama: Ett starkt resultat – räntenettot förbättrades betydligt. Försäljningen av en del av verksamheten till S-Banken, Oma Sparbank och Fennia Liv fortskrider planenligt. Försäljningen av de övriga verksamheterna i Finland går in i en ny fas där olika alternativ kommer att övervägas för en kontrollerad avveckling.

Handelsbanken Finlands rörelseresultat för januari-september 2023 förbättrades med över 70 procent jämfört med motsvarande period ifjol. Räntabiliteten var 19 procent.

”Vi gjorde starkt ifrån oss i början av året och har fortsatt i den riktningen. En höjd räntenivå påverkade vårt räntenetto positivt. Räntenettot steg med över 40 procent. Balansräkningen har inte förändrats nästan alls. Kostnaderna har hållits under kontroll och vår kreditportfölj är av mycket bra kvalitet”, säger landchef Hanne Katrama.

Den höjda räntenivån erbjuder investeraren flera alternativ

Marknaden har återgått till normala plusräntor och man får också ränta på insättningarna. Handelsbanken Finlands kunder har fortsatt att spara och investera regelbundet.

”En högre räntenivå erbjuder flera olika alternativ att spara och investera även för dem som är försiktiga och intresset för visstidsinsättningar har ökat. Räntorna ändras snabbt och våra insättningserbjudanden följer läget”, berättar Katrama.

I oktober erbjuder banken 3,80 procents ränta på en ett års visstidsinsättning på minst 50 000 euro.

Försäljningsprocessen går in i ny fas

Handelsbankenkoncernen meddelade 31.5.2023 om försäljningen av en del av sin finländska verksamhet till S-Banken, Oma Sparbank och Fennia Liv. Försäljningen framskrider och beräknas vara avklarad under andra hälften av år 2024.

Den del av verksamheten som ligger utanför tidigare kommunicerad försäljning övergår i en avvecklingsfas där flera alternativ såsom försäljning av mindre delar, utlokalisering eller överföring till andra av bankens enheter eller avveckling i egen regi övervägs.
Som en följd av detta beslut upphör nyförsäljningen till storföretag, samfund, kommuner, bostadsaktiebolag och fastighetsbolag, vilkas tjänster inte ingår i sommarens kommunicerade försäljning.

I övrigt fortsätter bankens verksamhet i Finland tillsvidare precis som tidigare och vi betjänar våra kunder som förut.

”Tacket för det ypperliga resultatet under årets tre första kvartal riktas till hela vår personal. Jag är mycket glad över det engagemang vår personal har visat under alla skeden i den långa säljprocessen”, säger Katrama. ”Jag vill tacka hela personalen för ett mycket gott samarbete och framför allt för ett engagerat arbete till förmån för banken och våra kunder.”

Handelsbankens resultatutveckling* januari–september 2023

mn euro Q32023 Q22023 Förändring Q1-Q32023 Q1-Q32022 Förändring
Räntenetto 47,5 46,0 3 % 138,7 96,2 44 %
Provisionsnetto 12,2 13,3 -8 % 38,1 41,7 -8 %
Intäkter totalt 60,5 60,4 0 % 179,9 142,5 26 %
Kostnader totalt -25,3 -27,0 -6 % -78,6 -78,9 0 %
Resultat före kreditförluster, bankskatt och resolutionsavgifter 35,2 33,3 6 % 101,3 63,6 59 %
Kreditförluster 0,8 -1,4 2,0 0,5
Bankskatt och resolutionsavgifter -4,1 -3,7 11 % -11,9 -11,2 6 %
Rörelseresultat 32,0 28,3 13 % 91,4 52,9 73 %
K/I-tal, % 42 45 44 55
Räntabilitet på allokerat kapital, % 20,1 18,2 19,0 9,7
Rörelseresultat Ecster 0,9 6,4 1,9 7,2
Rörelseresultat inkl. Ecster 32,9 34,7 -5 % 93,3 60,1 55 %

*) Handelsbankenkoncernen beslöt i februari 2023 att avsluta dotterbolaget Ecster AB:s affärsverksamhet. Ecster AB:s andel av Handelsbanken Finlands rörelseresultat har eliminerats även i de historiska uppgifterna.

Handelsbanken Finlands rörelseresultat för de tre första kvartalen uppgick till 91,4 miljoner euro som är 73 procent bättre än för motsvarande period år 2022 (52,9). Kreditförluståtervinningarna var 2,0 miljoner euro (0,5). De totala kostnaderna utgjorde 78,6 miljoner euro (78,9).

Intäkterna ökade med 26 procent till 179,9 miljoner euro (142,5). K/I-talet var 44 (55). Räntabiliteten ökade till 19,0 procent (9,7).

Handelsbanken Finland betalade myndighetsavgifter till svenska staten på totalt 11,9 miljoner euro i januari–september 2023 (11,2). Dessa avgifter omfattar den svenska bankskatten och resolutionsavgiften.

Ut- och inlåning

MedelvolymerMn euro Q32023 Q22023 Förändring Q1-Q32023 Q1-Q32022 Förändring
varav hushåll 3 696 3 793 -3 % 3 794 4 086 -7 %
varav företag 9 811 9 873 -1 % 9 892 9 751 1 %
Totalt 13 506 13 666 -1 % 13 686 13 837 -1 %
Ecster 227 231 -2 % 229 222 3 %
varav hushåll 1 687 1 745 -3 % 1 733 1 942 -11 %
varav företag 3 080 2 946 5 % 3 065 3 325 -8 %
Totalt 4 766 4 691 2 % 4 798 5 268 -9 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock ökade lite jämfört med motsvarande period året innan. Inlåningen uppvisar däremot en tydlig nedgång.

Handelsbankenkoncernens delårsrapport

Koncernens delårsrapport i sin helhet finns tillgänglig på www.handelsbanken.com/ir.
Handelsbankens koncernchef Carina Åkerström presenterar bankens delårsrapport för media 18.10 kl. 10.00 finsk tid. Presskonferensen streamas på adressen handelsbanken.com/ir. Presentationen hålls på svenska och simultantolkas till engelska.

Hanne Katrama

landchef, Handelsbanken Finland

tfn 010 444 2791

Tero Meriluoto

ekonomichef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2327

Pirjetta Soikkeli

kommunikationschef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2787

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Rahoitus Oyj. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhanterings-, värdepappershandels- och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland cirka 520 medarbetare. Handelsbankenkoncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att sälja verksamheten i Finland. Handelsbanken informerade 31.5.2023 att banken sålt delar av sin affärsverksamhet i Finland. Försäljningen av de resterande verksamheten i Finland fortsätter.

Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbankens aktie är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985. Bankens hemmamarknader är Sverige och Norge, Storbritannien samt Nederländerna.

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.