Handelsbanken Finland: Delårsrapporten för januari–mars 2019

Chef för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti: Vår verksamhet växte ytterligare och intäkterna utvecklades positivt – även räntabiliteten var stark

”Inledningen av året var mycket stark, och rörelseresultatet förbättrades rejält. Utlåningen till såväl företag som privatkunder ökade. Även räntenettot utvecklades positivt. Jag är också mycket nöjd med vår räntabilitet som uppgick till 12,8 procent”, säger chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti.

”På placeringsmarknaden har man ett starkt förtroende för Handelsbanken och allt fler placerare anförtror sitt placeringskapital åt vår kapitalförvaltning. Det förvaltade kapitalet ökade med 20 procent jämfört med förra året. I synnerhet stora placerare har hållbarheten ofta som krav och det finns en stor efterfrågan på hållbara placeringsobjekt. Handelsbanken är föregångare inom ansvarsfull placeringsverksamhet och vi tar hänsyn till hållbarhet alltid när vi väljer placeringsobjekt”, fortsätter Arkilahti.

”Våra kunder är mycket nöjda med vårt unika verksamhetskoncept där kunden kan få alla tjänsterna via sin egen kontaktperson. Våra kunder uppskattar särskilt tillgängligheten och vår professionella personliga service. Vi utvecklar hela tiden digitala tjänster men den personliga kundbetjäningen är vår viktigaste konkurrensfördel. Hos oss får varje kund en egen kontaktperson och ett direkt telefonnummer till denne. Möten kan bokas med kontoret även med kort varsel”, säger Arkilahti.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–mars 2019

Kontorsrörelsen  meur Q1/2019 Q1/2018 Förändr. Q4/2018 Förändr.
Räntenetto 32,3 31,4 3 % 32,3 0 %
Provisionsnetto 12,8 12,2 5 % 12,7 1 %
Intäkter totalt 47,1 45,4 4 % 46,0 2 %
Kostnader totalt -24,4 -24,4 0 % -26,4 -8 %
Resultat före kreditförluster 22,7 21,0 8 % 19,6 16 %
Kreditförluster -0,1 0,6 -7,0
Resultatutdelning 4,0 4,0 0 % 3,8 5 %
Rörelseresultat 26,6 25,6 4 % 16,3 63 %

K/I-tal, % 47,7 49,4 53,2
Räntabilitet, % 12,8 11,8 7,9

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse uppgick till 26,6 miljoner euro, vilket var en ökning med 4 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Kreditförlusterna uppgick till 0,1 miljoner euro. Kreditförlustnivån var 0,01 procent (-0,01). K/I-talet före kreditförluster var 47,7 (49,4). Räntabiliteten ökade och var 12,8 procent (11,8).

Intäkterna steg med 4 procent till 47,1 miljoner euron (45,4). Provisionsintäkterna ökade med 5 procent till 12,8 miljoner euro (12,2). Räntenettot steg med 3 procent till 32,3 miljoner euro (31,4).

Handelsbanken i Finland erlade myndighetsavgifter på totalt 2,4 miljoner euro (3,2) under januari–mars 2019. Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsreserven samt insättningsgarantin.

De totala kostnaderna var oförändrade och uppgick till 24,4 miljoner euro (24,4). Personalen var i medeltal 496 personer (523).

Utvecklingen av kreditstocken

Medelvolymer, meur Q1/2019 Q1/2018 Förändr. Q4/2018 Förändr.
varav hushåll 4 303 4 125 4 % 4 277 1 %
varav företag 9 375 8 879 6 % 9 292 1 %
Totalt 13 678  13 004  5 %  13 569  1 %
varav hushåll 1 652 1 511 9 % 1 625 2 %
varav företag  2 750 3 006 -9 % 2 947 -7 %
Totalt  4 402 4 517 -3 % 4 572 -4 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock steg med 5 procent jämfört med januari–mars 2018.

Inlåningen från hushållen ökade med 9 procent, medan inlåningen från företag minskade med 9 procent.

Koncernens resultat

Handelsbanken-koncernens nyckeltal för januari–mars 2019 (jämfört med januari–mars 2018):

• Rörelseresultatet ökade med 18 % till 6 110 mkr (5 161).
  • Vid en samlad bedömning av bankens utveckling under 2018, har styrelsen beslutat att någon avsättning till resultatandelssystemet Oktogonen inte ska göras för 2018. Den tidigare gjorda reserveringen till Oktogonen för 2018 om -827 mkr har lösts upp.
  • Justerat för detta, engångs- och valutaeffekter var rörelseresultatet i stort sett oförändrat.
  • Periodens resultat efter skatt steg med 19 % till 4 756 mkr (4 004).
  • Resultatet per aktie steg till 2,45 kr (2,06).
  • Räntabiliteten på eget kapital ökade till 13,4 % (11,7).
  • Intäkterna steg med 5 % till 10 791 mkr (10 324).
  • Räntenettot ökade med 4 % till 7 934 mkr (7 648).
  • Provisionsnettot steg med 2 % till 2 512 mkr (2 461).
  • K/I-talet sjönk till 40,8 % (48,6).
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,05 % (0,03).
  • Kärnprimärkapitalrelationen minskade till 16,4 % (21,6)

Koncernens bokslut finns tillgänglig på www.handelsbanken.se/ir.

Nina Arkilahti, landschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2700

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn + 358 10 444 2271

Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2787

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet runtom i världen och den sysselsätter drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 36 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.