Handelsbanken Finland: Delårsrapporten för januari–mars 2020

Tillförordnad landchef för Handelsbanken Finland Hanne Katrama: Kreditgivningen ökade i en utmanande verksamhetsmiljö

Det exceptionella marknadsläget till trots ökade volymerna för Handelsbanken Finlands affärsverksamhet under första kvartalet i år. I synnerhet kreditgivningen ökade jämfört med motsvarande period i fjol.

Pandemin har satt aktiemarknaden i gungning. Intresset för att spara och placera är dock fortsatt stort hos kunderna.

”Marknadsläget är ytterst ovanligt men det finns ett starkt förtroende för Handelsbanken som kapitalförvaltare. Kunderna uppskattar portföljförvaltarnas synpunkter och deras aktiva sätt att ta hand om sina kunder i en extrem situation som denna”, berättar tillförordnad landchef för Handelsbanken Finland Hanne Katrama.

Pandemin har en stor inverkan i synnerhet på kreditförlusterna.

”Kreditförlusterna för årets första kvartal ökade till 9,6 miljoner euro. I det beloppet ingår en beräkning av tillkommande reserveringsbehov till följd av rådande omständigheter på 6 miljoner euro”, fortsätter Katrama.

Också kostnaderna ökade under årets första kvartal. Ökningen beror på förnyelsen av kärnbanksystemet.

”Förnyelsen av banksystemet framskrider som planerat. Vårt mål är att förbättra våra digitala servicekanaler och effektivera våra processer. Handelsbanken kommer dock även i fortsättningen att vara en individuell bank där kunden, oberoende av sin livssituation, alltid får de bästa råden av sin personliga kontaktperson”, poängterar Katrama.

Betydelsen av rådgivning ökar när osäkerheten på marknaden ökar.

”Vi har fått in ett synnerligen stort antal ansökningar om amorteringsfrihet och ändringar i amorteringsplanen. Vi strävar efter att på alla möjliga sätt stötta hushåll och företag och  tillsammans finna lösningar på utmaningarna vi möter”, lovar Katrama.

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finland uppgick till 14,6 miljoner euro under årets första kvartal. Räntabiliteten var 6,4 procent.

Resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–mars 2020

Kontorsrörelsen  meur Q1/2020 Q1/2019 Förändr. Q4/2019 Förändr.
Räntenetto 32,9 32,3 2 % 32,9 0 %
Provisionsnetto 17,2 16,8 2 % 18,3 -6 %
Intäkter totalt 51,7 51,1 1 % 52,3 -1 %
Kostnader totalt -28,2 -25,4 11 % -29,3 -4 %
Resultat före kreditförluster 23,5 25,7 -9 % 24,9 2 %
Kreditförluster -9,6 -0,1 2,0
Resultatutdelning 0,7 1,0 -30 % 0,8 -13 %
Rörelseresultat 14,6 26,6 -45 % 25,7 -43 %

K/I-tal, % 53,7 48,7 55,3
Räntabilitet, % 6,4 12,8 11,5

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse uppgick till 14,6 miljoner euro vilket var en minskning med 45 procent (26,6) jämfört med första kvartalet år 2019. Minskningen beror främst på kreditförluster och ökade totala kostnader.

Kreditförlusterna uppgick till 9,6 miljoner euro. Kreditförlustnivån var 0,3 procent (-0,01). K/I-talet före kreditförluster var 53,7 (48,7).

Handelsbanken i Finland erlade myndighetsavgifter på totalt 2,0 miljoner euro (2,4) under januari–mars. Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsreserven samt insättningsgarantin.

De totala kostnaderna ökade med 11 procent till 28,2 miljoner euro (25,4). Ökningen beror på förnyelsen av kärnbanksystemet. Personalen var i medeltal 497 personer (496).

Intäkterna ökade något till 51,7 miljoner euro (51,1). Provisionsintäkterna ökade med 2 procent till 17,2 miljoner euro (16,8). Räntenettot steg med 2 procent till 32,9 miljoner euro (32,3). Räntabiliteten var 6,4 procent (12,8).

Utlåning och inlåning

Medelvolymer, meur Q1/2020 Q1/2019 Förändr. Q4/2019 Förändr.
varav hushåll 4 343 4 303 1 % 4 346 0 %
varav företag 9 670 9 375 3 % 9 690 0 %
Totalt 14 013 13 678 2 % 14 036 0 %
varav hushåll 1 759 1 652 6 % 1 745 1 %
varav företag 3 159 2 750 15 % 3 375 -6 %
Totalt 4 918 4 402 12 % 5 120 -4 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock steg med 2 procent jämfört med januari–mars 2019.

Inlåningen från hushållen ökade med 6 procent och inlåningen från företag med 15 procent.

Koncernens resultat

Handelsbanken-koncernens nyckeltal för januari–mars 2020 (jämfört med januari–mars 2019):

• Stark kapitalsituation och likviditet. Kärnprimärkapitalrelationen ökade till 17,6 % (16,4).
  • Stabil kreditkvalitet. Kreditförlustnivån uppgick till 0,08 % (0,05). 0,07 % var hänförligt till tillkommande reserveringsbehov för förväntade kreditförluster.
  • Rörelseresultatet minskade med 16 % till 5 142 mkr (6 110). Justerat för valuta-kurseffekter och den upplösning av 2018 års avsättning till Oktogonen som gjordes under jämförelseperioden minskade rörelseresultatet med 3%. Den rådande situationen har givit upphov till tre specifika resultateffekter på tillsammans -854 mkr: Latent kapitaltillskott i Handelsbanken Liv: -152 mkr; ökade effekter avseende CVA och DVA: -262 mkr; tillkommande reserveringsbehov för förväntade kreditförluster: -440 mkr. Justerat även för ovan nämnda poster, steg rörelseresultatet med 13 %.
  • Räntabiliteten på eget kapital sjönk till 10,3 % (13,4).
  • Intäkterna ökade med 4 % till 11 178 mkr (10 791) men steg med 7 % exklusive de specifika resultateffekterna.
  • Kostnaderna steg med 25 % till -5 506 mkr (-4 403) men ökade med 4 % justerat för valutakurseffekter och Oktogonen.
  • K/I-talet steg till 49,3 % (40,8). Justerat för valutakurseffekter och Oktogonen uppgick K/I-talet till 49,1 % (48,5).

Koncernens bokslut finns tillgängligt på www.handelsbanken.se/ir.

Hanne Katrama, tillförordnad landchef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2791

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn + 358 10 444 2271

Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2787

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Danmark och Nederländerna. I dag sysselsätter banken drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 32 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.