Handelsbanken Finland: Rörelseresultatet för år 2023 bästa någonsin

Landchef Hanne Katrama: Det bästa rörelseresultatet i Handelsbanken Finlands historia på nästan 125 miljoner euro – räntabiliteten på allokerat kapital uppgick till 19,1 procent

Handelsbanken Finlands rörelseresultat för år 2023 uppgick till 124,8 miljoner euro och var alltså 70 procent bättre än år 2022 (73,4). Räntenettot var 187,0 miljoner euro, dvs. nästan 40 procent bättre jämfört med år 2022 (136,2). K/I-talet förbättrades och låg på 44 procent (55). Räntabiliteten på allokerat kapital var 19,1 procent (10,1).

Lanchef Hanne Katrama är mycket nöjd med resultatet.

”Vi uppnåde ifjol det bästa resultatet någonsin i Handelsbanken Finlands historia. Det här är en synnerligen fin prestation, när man betänker hur svag efterfrågan på bolån har varit hela fjolåret och att vi samtidigt har bankens försäljningsprocess på gång”, berättar Katrama.

”Kundbevarandet har varit framgångsrikt. Vår proaktiva, sakkunniga rådgivning och vår betjäning som riktar in sig på kundens individuella behov får stort beröm av våra kunder. Det har kommit in betydande belopp i form av nya investeringar i Handelsbankens fonder och nya Private Banking-kundförhållanden öppnas hela tiden. Det förvaltade kapitalet ökade med 6 procent jämfört med utgången av år 2022.”

Balansen var i det närmaste oförändrad och kvaliteten i kreditportföljen är god.

Försäljningsprocessen fortsätter enligt plan

Den försäljning Handelsbankenkoncernen offentliggjorde 31.5.2023, där en del av verksamheten i Finland säljs till S-Banken, Oma Sparbank och Fennia Liv, fortsätter och uppskattas vara klar under andra halvåret 2024.

Den verksamhet som inte omfattas av försäljningen är nu i en fas, där man överväger flera alternativ, så som försäljning i mindre delar, att verksamhet kan läggas ut på extern leverantör, överföring till bankens enheter i andra länder och en kontrollerad avveckling. Nyförsäljningen till storföretag och samfund, kommuner och bostadsaktiebolag och fastighetsbolag upphörde 18.10.2023. I övrigt fortsätter bankens verksamhet tillsvidare som tidigare.

Bakom det utmärkta resultatet finns en engagerad personal

Tacket för det ypperliga resultatet ska enligt Katrama riktas till bankens engagerade personal, som har stått för ett mycket gott samarbete till förmån för banken och kunderna.

”Jag är synnerligen glad över det engagemang och det ömsesidiga stöd som våra medarbetare har uppvisat under den långa försäljningsprocessens många skeden. Vi ser fram emot detta år av förändring med tillförsikt. Vi informerar våra kunder om förändringarna i god tid och strävar efter att övergångsprioden ska vara möjligast smidig”, säger Katrama.

Handelsbankens resultatutveckling* januari–december 2023

meur Q42023 Q32023 Förändring Q1-Q42023 Q1-Q42022 Förändring
Räntenetto 48,3 47,5 2 % 187,0 136,2 37 %
Provisionsnetto 12,3 12,2 1 % 50,4 54,0 -7 %
Intäkter totalt 65,6 60,5 8 % 245,5 196,1 25 %
Kostnader totalt -29,6 -25,3 17 % -108,2 -107,0 1 %
Resultat före kreditförluster, bankskatt och resolutionsavgifter 36,0 35,2 2 % 137,3 89,1 54 %
Kreditförluster 1,6 0,8 3,6 -0,9
Bankskatt och resolutionsavgifter -4,2 -4,1 2 % -16,1 -14,8 9 %
Rörelseresultat 33,4 32,0 4 % 124,8 73,4 70 %
K/I-tal, % 45 42 44 55
Räntabilitet på allokerat kapital, % 19,6 20,1 19,1 10,1
Rörelseresultat Ecster 0,1 0,9 2,0 7,4
Rörelseresultat inkl. Ecster 33,5 32,9 2 % 126,8 80,8 57 %

*) Handelsbankenkoncernen beslöt i februari 2023 att avsluta dotterbolaget Ecster AB:s affärsverksamhet. Ecster AB:s andel av Handelsbanken Finlands rörelseresultat har eliminerats även i de historiska uppgifterna.

Handelsbanken Finlands rörelseresultat på 124,8 miljoner euro för år 2023 var en förbättring på 70 procent jämfört med år 2022 (73,4). De totala kostnaderna var i stort sett desamma som året innan.

Intäkterna ökade med 25 procent till 245,5 miljoner euro (196,1). Provisionsnettot minskade med sju procent, men räntenettot ökade med 37 procent.

Av tidigare gjorda kreditförlustreserveringar kunde under år 2023 3,6 miljoner euro bokföras som kreditförluståtervinningar.

Resultatet belastas av en bankskatt och en resolutionsavgift till svenska staten på totalt 16,1 miljoner euro (14,8).

Ut- och inlåning

Medelvolymermeur Q42023 Q32023 Förändring Q1-Q42023 Q1-Q42022 Förändring
varav hushåll 3 599 3 696 -3 % 3 745 4 054 -8 %
varav företag 9 750 9 811 -1 % 9 857 9 826 0 %
Totalt 13 349 13 506 -1 % 13 602 13 880 -2 %
Ecster 212 227 -7 % 225 224 0 %
varav hushåll 1 601 1 687 -5 % 1 700 1 922 -12 %
varav företag 2 852 3 080 -7 % 3 012 3 235 -7 %
Totalt 4 453 4 766 -7 % 4 712 5 157 -9 %

Medelvolymen för kreditstocken låg på samma nivå som för året innan. Inlåningen uppvisar däremot en minskning jämfört med föregående år. Den förhöjda räntenivån har lett till att kunderna har använt insättningarna till extra låneamorteringar.

Handelsbankenkoncernens delårsrapport

Koncernens delårsrapport i sin helhet finns tillgänglig på www.handelsbanken.com/ir.

Handelsbankens koncernchef Michael Green presenterar bankens delårsrapport för media onsdagen 7.2. kl. 10.00 finsk tid. Presskonferensen streamas på adressen handelsbanken.com/ir. Presentationen hålls på svenska och simultantolkas till engelska.

Hanne Katrama
landchef, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2791

Tero Meriluoto
ekonomichef, Handelsbanken Finland
tfn 050 572 0933

Pirjetta Soikkeli
kommunikationschef, Handelsbanken Finland
tfn 040 750 0093

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har totalt ca 520 medarbetare i Finland. Handelsbanken-koncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att dra sig ur Finland. Handelsbanken meddelade 31.5.2023 om försäljningen av en del av den finländska verksamheten. 18.10.2023 meddelade Handelsbanken att den övriga verksamheten i Finland kommer att avvecklas i egen regi.

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Taggar: