Handelsbanken inleder omställningsförhandlingar

Handelsbanken har tidigare kommit överens med S-Banken, Oma Sparbank och Fennia Liv om överlåtelse av delar av bankens verksamhet i Finland. Arbetet med att avyttra också de kvarvarande delarna av affärsverksamheten i Finland fortsätter parallellt. För att i den processen också ha möjlighet att överväga andra alternativ inleds, i enlighet med gällande finsk lagstiftning, omställningsförhandlingar med personalen.

Handelsbanken meddelade den 31 maj 2023 att banken säljer de delar av verksamheten som rör privatkunder, kapitalförvaltning samt placeringstjänster till S-Banken, som dessutom övertar hyresavtal för bankkontor. Den verksamhet som omfattar små och medelstora företag säljs till Oma Sparbank och livförsäkringsrörelsen säljs till Fennia Liv. Transaktionen beräknas slutföras under andra halvan av 2024.

Samtidigt fortsätter avyttringsprocessen för den kvarvarande verksamheten i Finland. För att utreda ytterligare alternativ som kan innebära att delar av verksamheten avyttras och andra delar avvecklas inleds omställningsförhandlingar.

”Avyttringsprocessen fortsätter och inga beslut har fattats. För medarbetare och kunder förändras i och med detta ingenting. Verksamheten drivs vidare på samma sätt som tidigare”, säger Hanne Katrama, landschef för Handelsbanken Finland.

Omställningsförhandlingarna inleds den 22 augusti 2023. Förhandlingarna beräknas ta sex veckor.

För mer information, kontakta:

Hanne Katrama

landschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2791

Pirjetta Soikkeli

informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 40 750 0093

pirjetta.soikkeli@handelsbanken.fi

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Rahoitus Oyj. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhanterings-, värdepappershandels- och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland cirka 520 medarbetare. Handelsbankenkoncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att sälja verksamheten i Finland. Handelsbanken informerade 31.5.2023 att banken sålt delar av sin affärsverksamhet i Finland. Försäljningen av de resterande verksamheten i Finland fortsätter.

Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbankens aktie är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985. Bankens hemmamarknader är Sverige och Norge, Storbritannien samt Nederländerna.