Handelsbanken säljer delar av sin finländska verksamhet

Handelsbanken säljer den finländska verksamheten som omfattar tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna till S-Banken. Verksamheten som omfattar tjänsterna för små- och medelstora företag säljs till Oma Sparbank. Livförsäkringsverksamheten säljs till Fennia Liv. Processen för att sälja bankens övriga verksamhet i Finland fortsätter. Under tiden betjänar Handelsbanken sina kunder som tidigare och kunderna behöver inte göra någonting i detta skede.

Handelsbanken har 31.5.2023 träffat en överenskommelse med S-Banken Abp, Oma Sparbank Abp och Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv om överlåtelse av delar av bankens verksamhet i Finland. De delar av verksamheten som rör privatkunder, kapitalförvaltning samt placeringstjänster kommer att säljas till S-Banken, som dessutom övertar den största delen av hyresavtalen för bankkontor. Den verksamhet som omfattar små och medelstora företag säljs till Oma Sparbank. Livförsäkringsverksamheten inklusive investerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringarna säljs till Fennia Liv. Som en del av försäljningen av SME-företagens tjänster överförs också SME-företagarnas privata banktjänster till Oma Sparbank (exkl. kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna).

Transaktionen motsvarar cirka 30 procent av utlåningsvolymen och cirka 50 procent av riskvägt exponeringsbelopp från bankens verksamhet i Finland.

Den personal som arbetar inom den affärsverksamheten som omfattas av försäljningen, alltså en betydande del av Handelsbankens personal, övergår till köparnas tjänst som så kallade gamla arbetstagare.

”Jag är glad över att vi har kommit till den här överenskommelsen med S-Banken, Oma Sparbank och Fennia Liv. Det är en bra lösning för både våra kunder och våra medarbetare. Tillsammans med köparna kommer vi nu att arbeta för att göra övergången så smidig som möjligt för våra kunder”, säger Hanne Katrama, landchef för Handelsbanken Finland.

Transaktionen beräknas vara slutförd under andra halvan av 2024. Handelsbanken betjänar sina kunder och sköter bankrörelsen precis som tidigare och kunderna behöver inte göra någonting i detta skede. Handelsbanken informerar fortlöpande sina kunder om hur transaktionen fortskrider.

Processen för att sälja Handelsbankens övriga verksamhet i Finland fortsätter och under tiden betjänar banken fortsättningsvis storföretagen och stora sammanslutningar samt bostadsaktiebolag och fastighetsbolag.

Bakgrunden till försäljningen är det strategiska beslut Handelsbanken tidigare fattat att fokusera verksamheten till de fyra hemmamarknaderna Sverige, Norge, Storbritannien och Nederländerna.

För affären krävs myndigheternas godkännande.

Hanne Katrama
landchef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2791

Pirjetta Soikkeli
kommunikationschef, Handelsbanken Finland
tfn 040 750 0093

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner och kapitalförvaltningstjänster. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 520 medarbetare. Handelsbanken-koncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att sälja verksamheten i Finland.