Handelsbankens ekonomiska prognos: En spurt i tillväxten

• Ekonomin i Finland ökar med 2,8 % år 2021. Under det tredje kvartalet kommer Finlands BNP redan att gå förbi toppnivån före pandemin. Den positiva utvecklingen fortsätter nästa år, då ekonomin når en tillväxt på 3,0 %. Vi skriver upp prognoserna för 2021 och 2022 jämfört med den föregående prognosen. Under år 2023 räknar vi med att ekonomin växer med 1,8 %, alltså snabbare än den långsiktiga tillväxttrenden.
  • Tillväxten i ekonomin trappas upp när hushållens uppdämda konsumtion igen tar fart och den stärks av den starka exporten. Inflationen försnabbas i Finland i år, men är fortfarande betydligt lägre än lönetillväxten. Inom arbetslösheten sker det en tydlig minskning nästa år.
  • Tillväxten inom den globala ekonomin ligger på 5,7 %, nästa år på 4,5 % och på 3,6 % år 2023. En absolut förutsättning för tillväxten är en största möjliga vaccinationstäckning. Inflationshastigheten ökar i år, men jämnar senare ut sig igen. Under prognosperioden börjar centralbankerna dra ner på stödåtgärderna.

Avvecklingen av begränsningarna och den ökade vaccinationstakten puffar på tillväxten i Finland i år. Tillväxten piggnar till i synnerhet under årets tredje kvartal, när livet normaliseras. Tillförsikten inom industrin är glödhet på våra exportmarknader. Den industriella konjunkturen på världsmarknaden upprätthåller också en livlig export från Finland.

Hushållens konsumtion kör i gång med fart när den uppdämda efterfrågan får fritt utlopp och sparandet minskar.

”Finländarna har överloppspengar i spargrisen till ett värde på nästan 6 miljarder. En del kommer hushållen att använda för konsumtion. En del skulle det utan vidare vara bra att trots allt fortsätta spara om något oväntat händer”, säger Handelsbanken Finlands chefsekonom Timo Hirvonen.

Inflationen försnabbas i år. Höjningen av energipriserna jämfört med ifjol syns i dyrare boende och kommunikation.

Arbetslösheten minskar märkbart under åren 2022 och 2023

Arbetslösheten är 7,8 % i år, dvs. samma som ifjol.

”Början av detta år var så dålig, att det kräver hela året innan arbetsmarknaden har repat sig. Arbetslöshetsprocenten sjunker till en nivå före pandemin först år 2023”, menar Hirvonen.

”Inom den offentliga ekonomin borde de goda åren utnyttjas förnuftigt. Nu borde man vidta mått och steg för att stabilisera den offentliga ekonomin”, fortsätter han.

Den globala ekonomin går i otakt men åt rätt håll

Avvecklingen av begränsningarna, hushållens konsumtion och de massiva återhämtningsåtgärderna ger en snabbare global tillväxt i år och också nästa år. Trycket på prissättningen och inflationen tar fart i många länder detta år. Troligen kommer inflationsutvecklingen i alla fall att plana ut nästa år.

Ekonomin återhämtar sig så bra, att centralbankerna börjar minska på återhämtningsåtgärderna under vår prognosperiod. Vi tror att Förenta Staternas centralbank Fed börjar minska sina stödköp av värdepapper i slutet av första kvartalet eller i början av andra kvartalet 2022. Detta skede i utvecklingen pågår i ca ett år.

”Vi räknar med att Fed höjer styrräntan under det andra halvåret 2023. Europeiska centralbanken rör inte räntorna under prognosperioden. Däremot minskar ECB sina ekonomiska stimulanser och slutar i mars 2022 med obligationsköp som den lanserade när pandemin slog till. Bolåneräntorna som är viktiga för oss finländare kommer fortsättningsvis att vara låga”, konstaterar seniorekonom Janne Ronkanen.

Prognosen kan läsas på finska i sin helhet i bilagan.

Se vår live-sändning där Timo Hirvonen öppnar upp de ekonomiska utsikterna onsdagen 28.4 kl. 9.30 (på finska) https://handelsbanken.videosync.fi/talousennuste-280421

Timo Hirvonen, chefsekonom, tfn 040 549 2476

Janne Ronkanen, seniorekonom, tfn 050 538 0567

e-posten som fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Ändring i procent 2020 2021E 2022E 2023E
Privat konsumtion -4.9 3.0 (2.5) 3.8 (2.0) 1.8
Offentlig konsumtion 2.3 2.5 (2.5) 1.0 (1.0) 1.0
Investeringar -3.1 1.1 (0.7) 2.5 (1.6) 1.9
Export -6.6 6.2 (6.0) 5.0 (4.0) 3.5
Import -6.6 5.0 (4.5) 4.5 (2.5) 3.0
BNP -2.8 2.8 (2.5) 3.0 (2.3) 1.8
Earnings 1.8 2.3 2.0 2.0
Inkomstnivåindex 0.3 1.6 1.4 1.6
Arbetslöshetsgrad* 7.8 7.8 7.3 6.6
Offentliga samfundens financiella sparande** -5.4 -4.5 -2.1 -1.5
EMU-skuld** 69.2 71.5 71.1 70.5
* Procent av arbetskraft  **Procent av BNP
SHB's januari månads prognos inom parentes

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Storbritannien, Norge, Danmark och Nederländerna. I dag sysselsätter banken drygt 12 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 26 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finland ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Securities Services svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.

Taggar: