Handelsbankens ekonomiska prognos: Fortsättningsvis tillfredsställande tillväxt – klart snabbare inflation än åren innan

• Den finska ekonomin växer med 3,5 procent under år 2021.Tillväxten planar ut under slutet av året och nästa år. Vi sänker prognosen för nästa år då vi räknar med en tillväxt på 3,0 procent. Under år 2023 stannar tillväxten på 1,8 procent, dvs. i alla fall mera än den långsiktiga trenden. Tillväxten får stöd av den stabila konsumtionen i hushållen och av investeringarna tillsammans med den positiva trenden för exporten. Inflationen lägger sig på en nivå betydligt högre än under tidigare år. Sysselsättningen förbättras även om det samtidigt förekommer brist på arbetskraft.
  • Trots den positiva stämningen har de ekonomiska utsikterna blivit lite osäkrare på grund av den ökande inflationen, kostnadstrycket och störningarna i leveranserna.
  • Den globala ekonomin ökar med 5,7 procent i år, med 4,6 procent nästa år och med 3,7 procent under år 2023. I de utvecklade länderna är vaccinationsgraden hög och ekonomin har återhämtat sig snabbt från pandemin. Hushållens konsumtion fungerar som lok för tillväxten när tillväxttakten för industriproduktionen planar ut. Inflationstoppen väntas vara förbi under nästa år. Centralbankerna minskar sina pandemistödåtgärder.

Den snabbaste tillväxten är förbi i Finland, men den fortsätter på en helt tillfredsställande nivå ännu nästa år. Det finns utrymme för tillväxt inom tjänstesektorn, för hushållen har ännu en hel del besparingar kvar efter pandemin.

Exporten upprätthåller farten tack vare en rekordstark orderstock och en förbättrad tjänsteexport. Investeringarna i sin tur har en bra bas i den livliga byggsektorn och i företagens behov av maskin- och utrustningsinvesteringar. Företagens förväntningar är positiva, även om bristen på både material och arbetskraft gör att utsikterna är lite dimmiga.

”Nästa år får vi en bra ekonomisk tillväxt, men därefter blir det trögare före i portgången”, väntar sig Handelsbanken Finlands chefsekonom Timo Hirvonen.

Fortsättningsvis hög inflation i Finland

Inflationen har tagit fart mera än väntat de senaste månaderna. Vi räknar att inflationen på konsumentpriser blir över tre procent för oktober.

”Vi skriver upp vår inflationsprognos både för i år och nästa år. Inflationen ökar i år till 2,1 procent, som är den högsta årsinflationen sedan 2012”, säger Hirvonen.

Under åren 2021–2023 påverkas inflationstakten mest av höjda priser på livsmedel, alkohol, boende och trafik.

Världsekonomin återhämtar sig i otakt

Pandemin börjar dra sig undan främst i de utvecklade länderna. Ekonomin återhämtar sig i alla fall i olika takt. Inbromsningen i den ekonomiska tillväxten i Kina syns också i den globala tillväxten.

”Nästa år kommer tillväxten att vara starkare än i medeltal. Att ekonomin återhämtar sig, sysselsättningen förbättras raskt och inflationen försnabbas betyder att centralbankerna minskar på stödåtgärderna på grund av pandemin”, säger seniorekonom Janne Ronkanen.

När pandemin lättar får vi nya risker som fördunklar framtidsvisionerna. De största riskerna anses vara problemen med leveranserna och oron för inflationsspöket.

”På finansmarknaden räknar man den senaste tiden allt mera med ränteökningar. Enligt vår uppfattning kommer centralbankerna i alla fall att ta det lugnt. Fed, USA:s centralbank, höjer räntan i början av år 2023 och Europeiska centralbanken ECB rör inte räntan under prognosperioden 20212023. Centralbankerna tog snabbt i bruk krisåtgärderna, nu blir det intressant att se hur man blir av med dem”, konstaterar Ronkanen.

Prognosen i sin helhet kan läsas på finska i bilagan.

Se vår livesändning om prognosen 10.11. kl. 9:30. Timo Hirvonen och Janne Ronkanen öppnar upp om de ekonomiska utsikterna (på finska): https://handelsbanken.videosync.fi/10112021-talousennuste/register

Timo Hirvonen, chefsekonom, tfn 040 549 2476

Janne Ronkanen, seniorekonom, tfn 050 538 0567

E-posten som: fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Ändring i procent 2020 2021E 2022E 2023E
Privat konsumtion -4.7 3.5 (3.5) 3.6 (3.9) 1.8 (1.8)
Offentlig konsumtion 0.5 2.5 (2.5) 1.0 (1.0) 1.0 (1.0)
Investeringar -0.7 2.3 (2.0) 2.5 (2.8) 1.8 (2.0)
Export -6.7 5.0 (5.6) 6.6 (6.6) 3.6 (3.5)
Import -6.4 3.4 (3.8) 5.9 (6.0) 3.0 (3.0)
BNP -2.9 3.5 (3.5) 3.0 (3.2) 1.8 (1.8)
Inkomstnivåindex 1.8 2.3 2.5 2.5
Inflation 0.3 2.1 1.9 1.6
Arbetslöshetsgrad* 7.8 7.8 7.0 6.5
Offentliga samfundens financiella sparande** -5.5 -4.0 -2.3 -1.7
EMU-skuld** 69.5 69.9 69.0 68.6
* Procent av arbetskraft  **Procent av BNP
SHB's augusti månads prognos inom parentes

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.

Taggar: