Handelsbankens ekonomiska prognos: I synfältet räntesänkningar och svag tillväxt

• Den ekonomiska aktiviteten ökar stegvis efter en svag början på året och Finlands ekonomi växer i år med 0,1 procent.
  • Den inhemska efterfrågan är det som håller i gång den ekonomiska tillväxten under åren 20242026. Exporten ökar, men ännu i år och nästa år ökar importen snabbare än exporten.
  • Den ekonomiska aktiviteten ökar nästa år. Den finska ekonomin växer med 1,7 procent år 2025 och med 1,5 procent under år 2026.
  • Inflationen avtar fortsättningsvis i år. Vi räknar med att inflationen minskar till 2,2 procent i år. Nästa år sjunker den till 1,9 procent och år 2026 uppgår den till 2,1 procent.
  • Den globala ekonomin växer i år med 2,8 procent och med 3,1 procent under åren 2025–2026. Centralbankernas räntesänkningar och den avtagande inflationen stöder hushållens konsumtion och investeringar under den här perioden.

Den svaga ekonomin ökar arbetslösheten i Finland under början av året. Vi tror i alla fall att arbetsmarknaden kvicknar till liv i slutet av året när det har skett en vändning till det bättre inom ekonomin. Arbetslöshetsgraden stiger i år till 7,6 procent.

I slutet av fjolåret visade bostadsmarknaden lite piggare livstecken, men vi anser att bostadsmarknaden ändå kommer att återhämta sig rätt så trögt. I år kommer troligen priset på gamla aktiebostäder att stiga med ca en procent.

”Årets positiva nyheter för ekonomins del är en långsammare inflation, sänkta räntor och förbättrade realinkomster för löntagarna. Också bostadsmarknaden kvicknar till under årets gång”, är Handelsbanken Finlands chefsekonom Timo Hirvonens prognos.

Tillväxtmån för investeringarna

Den ekonomiska tillväxten står och faller med den inhemska efterfrågan under den här prognosperioden.

”Även om de inhemska hushållens konsumtion växer i år tack vare avtagande inflation och sjunkande räntor, så är ökningen ganska återhållsam under de år som prognosen gäller. Investeringarna beräknas öka klart i synnerhet under åren 2025–2026. De baserar sig på ett återuppväckt bostadsbyggande, efterfrågan på försvarsmateriel och gröna investeringar”, säger seniorekonom Janne Ronkanen.

Europeiska centralbanken inleder räntesänkningarna i sommar

Inflationen inom euroområdet kom ner från toppnoteringarna ifjol. Inflationen bromsar upp ännu i år och de korta marknadsräntorna räknar redan med att Europeiska centralbanken kommer med räntesänkningar. Vår prognos räknar med att ECB börjar sina räntesänkningar på 0,25 procentenheter i juni och sänker insättningsräntan till under två procent före slutet av år 2026. För den finländska bostadslånekunden innebär det att euriborräntorna sjunker betydligt under de kommande åren.

Den ekonomiska prognosen finns i sin helhet som bilaga (på finska).

Se vår direkta utsändning kring den ekonomiska prognosen onsdagen 24.1. kl. 9.30. I utsändningen redogör Timo Hirvonen för de ekonomiska utsikterna och investeringsdirektör Jani Stenius för utsikterna på aktiemarknaden:

Ändring i procent 2022 2023F 2024F 2025F 2026F
Privat konsumtion 1,7 -0,9 (-0,5) 0,5 (0,7) 1,5 (1,6) 1,2
Offentlig konsumtion 0,8 4,0 (7,0) 0,5 (1,0) 1,0 (0,5) 1,0
Investeringar 3,2 -5,7 (-6,1) 1,4 (0,9) 4,0 (3,6) 3,7
Export 3,7 0,5 (-1,0) 1,5 (2,4) 2,9 (3,0) 3,6
Import 8,5 -6,2 (-4,1) 2,0 (2,2) 3,3 (3,2) 3,5
BNP 1,6 -0,5 (0,1) 0,1 (0,7) 1,7 (1,8) 1,5
Inkomstnivåindex 2,4 4,5 4,2 3,0 3,0
Inflation 7,1 6,2 2,2 1,9 2,0
Arbetslöshetsgrad* 6,8 7,2 7,6 7,2 6,8
Offentliga samfundens financiella sparande** -0,8 -3,9 -3,3 -3,0 -2,9
EMU-skuld** 73,3 74,0 76,0 76,5 77,1
* Procent av arbetskraft  **Procent av BNP
SHB's september månads prognoser inom parentes

Timo Hirvonen, chefsekonom, tfn 010 444 2404

Janne Ronkanen, seniorekonom, tfn 010 444 2403

fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har totalt ca 520 medarbetare i Finland.

Handelsbanken-koncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att dra sig ur Finland. Handelsbanken meddelade 31.5.2023 om försäljningen av en del av den finländska verksamheten. Den del av verksamheten som ligger utanför tidigare kommunicerad försäljning övergår i en avvecklingsfas där flera alternativ såsom försäljning av mindre delar, utlokalisering eller överföring till andra av bankens enheter eller avveckling i egen regi övervägs.

Taggar: