Handelsbankens ekonomiska prognos: Lite större tillväxt i Finland nästa år

• Ekonomin i Finland upplevde under början av året en tillväxt tack vare nettoexporten och den offentliga konsumtionen
  • Det är också nettoexporten och den offentliga konsumtionen som upprätthåller den ekonomiska aktiviteten för hela årets del. I år ökar ekonomin bara en aning, 0,1 procent. Både hushållens konsumtion och investeringar avtar i år.
  • Ekonomiskt går vi mot lite bättre tider under år 2024, då Finlands BNP ökar med 0,7 procent. År 2025 får vi en ekonomisk tillväxt på 1,8 procent. Det är den inhemska efterfrågan som fungerar som ekonomiskt lok under åren 2024-25.
  • Inflationstakten har avtagit i år i hemlandet och trenden förstärks 2024–25. Vi tror att inflationen minskar till 6,2 procent i år. Nästa år ligger den på 2,3 procent och år 2025 på 2,0 procent.
  • Den globala ekonomiska tillväxten uppgår i år och nästa år till 2,7 procent och till 3,2 procent år 2025. Centralbankernas räntesänkningar och den avtagande inflationen stöder hushållens konsumtion och investeringar från och med år 2024.

Arbetslösheten ökar i år och nästa år. Arbetslöshetsgraden ökar till 7,2 procent nästa år, men vänder igen nedåt under år 2025.

Stiltjen på bostadsmarknaden har fortsatt under årets gång. Handelsbanken räknar med att bostadsmarknaden ska leva upp igen under nästa halvår. Bankens ekonomer tror att uppgången i alla fall sker i olika takt på olika håll i Finland.

”Den ekonomiska utvecklingen i hemlandet förblir svag under årets sista månader. Vi förväntar oss att ekonomin stegvis tar fart under år 2024 då inflationen avtar ännu mera och räntorna sjunker. En lägre inflation förbättrar också löntagarnas realinkomster ytterligare”, väntar sig Handelsbanken Finlands chefsekonom Timo Hirvonen.

Den ökade offentliga konsumtionen var detta års överraskning

Detta år har den ekonomiska utvecklingen sett annorlunda ut än vanligt.

”En liten överraskning var att den kraftiga ökningen av den offentliga konsumtionen har stått för den ekonomiska aktiviteten i år. Dessutom minskar importen betydligt mera än exporten, och det innebär att nettoexporten är det som stöder en större BNP. Under åren 2024-25 kommer exporten och importen att växa i ungefär samma takt, så vår tillväxt är beroende av hushållens konsumtion och investeringar”, säger seniorekonom Janne Ronkanen.

Feds och ECB:s räntehöjningscykel har avslutats – men vi får ännu vänta på räntesänkningarna

För att kunna hejda inflationen har centralbankerna höjt räntorna kännbart det senaste året. Den räntehöjningscykeln har nu kommit till vägs ände. Handelsbankens ekonomer förväntar sig att Förenta Staternas centralbank Fed och Europeiska centralbanken inte kommer att höja räntorna längre.

Centralbanksräntorna kommer att stanna kvar på sin höga nivå ännu en längre tid. Fed sänker räntorna nästa år på sommaren och Europeiska centralbanken ECB under tredje kvartalet.

”I september höjde ECB inlåningsräntan till 4,00 procent. För finländska bolånekunder betyder det att toppen för 12 månaders euribor är för handen. I kortare euriborräntor, alltså kortare än 12 månader, ser vi en stigande trend ännu en tid, men med tiden kommer också de här räntorna att börja sjunka sakta men säkert”, säger Hirvonen.

Den ekonomiska prognosen i sin helhet som bilaga (på finska).

Se vår direkta utsändning kring den ekonomiska prognosen onsdagen 20.9 kl. 9.30. I utsändningen redogör Timo Hirvonen och placeringsdirektör Jani Stenius för de ekonomiska utsikterna.

Ändring i procent 2022 2023F 2024F 2025F
Privat konsumtion 1,7 -0,5 (-0,2) 0,7 (1,4) 1,6 (1,6)
Offentlig konsumtion 0,8 7,0 (1,0) 1,0 (0,5) 0,5 (0,5)
Investeringar 3,2 -6,1 (-0,5) 0,9 (0,9) 3,6 (2,3)
Export 3,7 -1,0 (-0,4) 2,4 (2,6) 3,0 (2,6)
Import 8,5 -4,1 (-0,6) 2,2 (1,9) 3,2 (2,0)
BNP 1,6 0,1 (0,2) 0,7 (1,0) 1,8 (1,4)
Inkomstnivåindex 2,4 4,6 4,0 3,0
Inflation 7,1 6,2 2,3 2,0
Arbetslöshetsgrad* 6,8 7,1 7,2 6,8
Offentliga samfundens financiella sparande** -0,9 -2,5 -2,6 -2,5
EMU-skuld** 73,0 72,4 73,0 72,8
* Procent av arbetskraft  **Procent av BNP
SHB's maj månads prognoser inom parentes

Tilläggsuppgifter:

Timo Hirvonen, chefsekonom, tfn 010 444 2404

Janne Ronkanen, seniorekonom, tfn 010 444 2403

fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Rahoitus Oyj. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhanterings-, värdepappershandels- och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland cirka 520 medarbetare. Handelsbankenkoncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att sälja verksamheten i Finland. Handelsbanken informerade 31.5.2023 att banken sålt delar av sin affärsverksamhet i Finland. Försäljningen av de resterande verksamheten i Finland fortsätter.

Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbankens aktie är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985. Bankens hemmamarknader är Sverige och Norge, Storbritannien samt Nederländerna.