Handelsbankens konjunkturprognos: Bräcklig tillväxt att vänta

• Finland: tillväxten återigen positiv år 2014, men i år blir tillväxten ännu svagt negativ
  • Euroområdet: lågkonjunkturen är över men krisen är inte löst
  • Världsekonomin: med USA på rätt spår riktas marknadens fokus åt andra håll

Handelsbankens ekonomer förutspår, att Finlands bruttonationalprodukt i år minskar med 0,2 procent (+0,7). Nästa år förväntas totalproduktionen öka något mer än vad tidigare prognoser antytt, dvs. med 2,0 procent (1,8). BNP-prognosen för 2015 är 2,2 procent.

- Förra veckan redovisades finländsk BNP-statistik för andra kvartalet som visar att återhämtningen varit klart trögare än väntat, berättar Handelsbanken Finlands chefsekonom Tiina Helenius. Finländska exportbolag har underpresterat i förhållande till bl.a. tyska bolag. Vår exportpalett är smal vilket slår besynnerligen hårt mot Finland där minskningen av efterfrågan i pappersindustrin fortsätter och leder till negativa spridningseffekter för verkstadsbolag som tillverkar utrustning för papperstillverkning. En liknande negativ kedjereaktion utlöstes då Nokia lade ned sin mobiltillverkning i Finland; då var det Nokias direkta underleverantörer som drabbades, konstaterar Tiina Helenius. På grund av strukturella skäl kommer återhämtningen i industrin sannolikt att vara mycket måttlig sett ur ett historiskt perspektiv. Enligt globala företagsbarometrar kan en gradvis förbättring av världsekonomin vara på gång. Det betyder att det finns en möjlighet till en måttlig återhämtning i finsk exportefterfrågan i slutet av 2013 och nästa år, förutspår Tiina Helenius.

- Finska konsumenters krismedvetenhet har ökat vilket också har en avigsida; en minskad efterfrågan, berättar Handelsbanken Finlands ekonom Tuulia Asplund. Arbetsmarknaden har försämrats sedan hösten 2012 och den senaste arbetsmarknadsundersökningen visar att många arbetslösa som misslyckats i arbetssökningen lämnat arbetskraften, åtminstone tillfälligt. Tillsammans med högre skatter och ytterst måttliga löneförhöjningar påverkar detta ökningen av hushållens disponibla inkomster. Därför väntar vi oss att den privata konsumtionen ökar i mycket måttlig takt 2013–14, tror Tuulia Asplund. Svagare export kommer därför inte att kompenseras med inhemsk efterfrågan i år.

- Under de senaste veckorna har beslutsfattarna tagit viktiga beslut, som kan ha en inverkan på Finlands ekonomiska utveckling en lång tid framöver. Regeringens strukturreformer visar att man nu gör allt för att minska hållbarhetsunderskottet. Kombinationen av ökad arbetskraft och måttliga löneförhöjningar ska stödja Finlands konkurrenskraft.  Affären mellan Nokia och Microsoft torde inte ha nämnvärda sysselsättningseffekter då branschen redan genomgått en strukturomvandling. Hur affären påverkar landets ekonomi på lång sikt beror däremot på vilka strategiska val bolagen gör och hur lyckade dessa val är. Det tekniska och affärsmässiga kunnandet som vuxit fram under Nokias tid kommer att gynna Finlands nationalekonomi också efter att man sålt mobilverksamheten, påpekar Handelsbankens ekonomer.

Euroområdet återvänder till positiv tillväxt men problemen är långt ifrån lösta
Lågkonjunkturen är över. Tillväxten kommer främst att drivas av ett starkt Tyskland men det södra euroområdet fortsätter att kämpa med en svag inhemsk efterfrågan och ekonomiska problem. Krisekonomierna behöver åstadkomma en massiv helomvändning vad gäller sysselsättningen, men hur ska det gå till?  Tills man åstadkommit hållbar återhämtning och till sist når full sysselsättning kommer regeringarna i södra Europa att vara sårbara. Europeiska centralbanken har inget annat alternativ än att hålla räntorna extremt låga under en lång tid vilket kommer att försvaga euron.

Världsekonomin allt mer beroende av USA då tillväxtländernas modell håller på att krackelera
USA:s centralbank Federal Reserve har signalerat att det är lämpligt med en återgång till en mer normal penningpolitik. Kommentarerna har lett till utflöden av kapital från tillväxtmarknaderna, och uppmärksamheten har riktats mot strukturella brister som behöver åtgärdas snabbt. Annars riskerar ekonomier under utveckling att hamna i en situation där de inte kan utnyttja sin tillväxtpotential. Flera tillväxtekonomier har stött på kapacitetsbegränsningar som lett till minskad tillväxt och större inflationstryck. Efter finanskrisen har kontrasten mellan den framgångsrika krisbekämpningen i USA och den sorgligt otillräckliga politiken i andra länder varit enorm. Därför återvänder USA till positiv tillväxt under 2014–2015 vilket gradvis kommer att stärka dollarn.

Konjunkturprognosen i sin helhet finns tillgänglig som bilaga (på finska).

Tiina Helenius, chefsekonom, Handelsbanken Finland, tfn 010 444 2404
Tuulia Asplund, ekonom, tfn 010 444 2403

e-postadresserna är i formen: fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Finlands ekonomiska utveckling, Handelsbankens prognos

Tillväxtprognos, Finland %
Ändring i %, tidigare prognos inom parentes 2011 2012 2013E 2014E 2015E
Privat konsumtion 2,6 0,2 0.5(0.6) 1.0(1.2) 1.7(2.0)
Offentlig konsumtion 0,5 0,6 0.7(1.5) 0.5(0.6) 0.5(0.5)
Investeringar 5,7 -1.0 -2.5(-1.8) 3.5(3.4) 5.0(5.0)
Export 2,7 -0,4 -1.3(1.7) 4.6(5.3) 4.5(3.5)
Import 6,2 -1,2 -3.5(0.7) 3.0(4.0) 4.2(3.7)
BNP 2,7 -0,8 -0.2(0.7) 2.0(1.8) 2.2(2.2)
Inkomstnivåindex 2,7 3,2 2,4 1,7 1,4
Konsumentprisindex 3,4 2,8 1,8 2,2 2,6
Arbetslöshetsgrad* 7,8 7,7 8,2 8.0 7,7
Offentliga samfundens finansiella sparande** -0,8 -1,9 -2.0 -1,6 -1,2
* procent av arbetskraft
** procent av BNP
Källa:  Handelsbanken

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 24 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 45 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 605 medarbetare i slutet av år 2012.