Handelsbankens konjunkturprognos: Finland i en ond cirkel

• Finlands dåliga konkurrenskraft och företagens svaga lönsamhet hotar att bli ett kroniskt problem med låg produktivitet och låg tillväxtpotential
  • Kina har skrämt upp finansmarknaderna, men globalt sett fortsätter ekonomin att återhämta sig
  • Euroområdet står inför större utmaningar än väntat. Vi räknar med fortsatt stöd från ECB.
  • Den potentiella ekonomiska tillväxttakten har minskat markant i USA och i Europa. De låga räntorna är här för att stanna.

Ingen stabil återhämtning i finsk ekonomi
Vi förutspår att Finlands bruttonationalprodukt i år minskar med 0,2 procent (prognosen i maj 2015 var +0,5 %). Nästa år förväntas totalproduktionen öka med en procent (1,5 %) och år 2017 med 1,2 procent (1,6 %). År 2015 ser ut att bli det fjärde året i rad med negativ BKT-utveckling i Finland.

”Varken inom varuexporten eller industriproduktionen har vi kunnat se någon ordentlig återhämtning, och den svaga industriutvecklingen har börjat tynga de inhemska sektorerna”, säger Handelsbanken Finlands chefsekonom Tiina Helenius. ”Den förra regeringens ekonomiska åtstramning kombinerat med den nuvarande regeringens anpassningsåtgärder drabbar den inhemska efterfrågan och arbetsmarknaden”, konstaterar Helenius. På grund av lägre tillväxt än väntat under första halvåret och olösta strukturella problem sänker vi vår BNP-prognos för 2015–2017.

Vid sidan av globala motvindar, den globalt sett svaga europeiska tillväxten, investeringsnedgången i Europa och det kraftiga fallet i Rysslandshandeln hotas Finland också av den långsammare investeringsledda tillväxten i Kina och nedgången i tillväxtpotentialen i resten av tillväxtländerna.

”Allt detta händer i en situation där den finska industrin efter finanskrisen börjat tillverka produkter med dramatiskt lägre förädlingsvärde”, påpekar Tiina Helenius.

Många stora tillverkare av kapitalvaror har flyttat produktionen till sina anläggningar i utlandet eller ersatt inhemska mellanprodukter med utländska. Små och medelstora företag har mer begränsade möjligheter och vi har därför sett ett ganska stort lönsamhetsfall i företagssektorn.

”Den produktion som lämnat landet kommer troligen inte tillbaka. Därför behöver vi desperat nya företag och nya varor och tjänster att exportera”, poängterar Helenius.

Arbetsmarknadsreform och rätt varupalett ska återställa Finlands konkurrenskraft
Finland har hamnat i en ond cirkel. Bristen på priskonkurrenskraft och lägre lönsamhet i företagen drabbar investeringarna negativt. Problemen hotar att bli kroniska med både låg produktivitetstillväxt och tillväxtpotential.

”Om lönsamheten inte förbättras är det svårt att tro på en strukturell förändring i produktionen och högre produktivitet”, uppskattar Helenius.

Att konkurrenskraften återställs är därför ytterst viktigt för landets ekonomi. Ett av de viktigaste verktygen är en arbetsmarknadsreform.

”De svenska exportbolagen har bättre än de finländska lyckats åstadkomma en förändring i exportstrukturen. Den svenska tjänsteexportens framgång är ett tydligt bevis på detta. Ökad tjänsteexport manifesterar verklig konkurrenskraft”, konstaterar Tiina Helenius.

Finlands varupalett är ogynnsam i förhållande till vad som efterfrågas internationellt och priskonkurrenskraften är dålig.

Stora skillnader i den globala återhämtningstakten
Den globala ekonomin är fortsatt i en expansionsfas. USA växer och centralbanken
Fed förbereder sig på att höja styrräntan innan året är slut. Euroområdets utsikter för andra halvåret 2015 är sämre än vi tidigare räknat med. Exporttillväxten är långsam och företagsvinsterna utvecklas svagt. Dessutom har avmattningen i tillväxtländerna och deras försvagade valutor till stor del motverkat de positiva effekterna av en försvagad euro mot dollarn. Penningpolitiken är stimulerande och kredittagningen ökar så småningom, men i och med att det inte finns utrymme för finanspolitisk stimulans måste räntorna hållas extremt låga under överskådlig tid. Detta innebär att euron får det fortsatt motigt.

Trots att den senaste tidens finansiella turbulens i Kina skrämt upp marknaderna runt om i världen, tror vi att de kinesiska myndigheterna kommer att klara av att styra ekonomin mot en mjuklandning. Den kinesiska tillväxten kompenserar mer än väl problemen i andra stora tillväxtekonomier.

Konjunkturprognosen finns i sin helhet tillgänglig som bilaga (på finska).

Tiina Helenius, chefsekonom, Handelsbanken Finland, tfn 010 444 2404

e-postadresserna är i formen: fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Ändring i %, december månads prognos
inom parentes 2013 2014 2015P 2016P 2017P
Privat konsumtion -0,3 0,5 0.5 (0.7) 0.7 (1.1) 1.2 (1.4)
Offentlig konsumtion 0,8 -0,2 0.5 (0.2) 0.2 (0.2) 0.5 (0.3)
Investeringar -5,2 -3,3 -0.6 (-0.6) 3.7 (3.5) 4.2 (3.8)
Export 1,1 -0,7 0.0 (3.0) 2.5 (4.3) 2.8 (3.9)
Import 0,0 0,0 -0.2 (1.8) 3.0 (3.5) 3.5 (4.6)
BNP -1,1 -0,4 -0.2 (0.5) 1.0 (1.5) 1.2 (1.6)
Inkomstnivåindex 2,1 1,4 1,1 1,0 1,3
Konsumentprisindex 1,5 1,0 -0,3 0,8 1,2
Arbetslöshetsgrad* 8,2 8,7 9,5 9,6 9,2
Offentliga samfundens finansiella sparande** -2,5 -3,2 -3,3 -2,8 -2,5
* procent av arbetskraft
** procent av BNP

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 25 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 46 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 614 medarbetare i slutet av år 2014.