Handelsbankens översikt över bostadsmarknaden: Bostadsmarknaden lever småningom upp igen nästa år

• En hög inflation, stigande räntor och konsumenternas svaga förtroende för ekonomin har i år lagt locket på för bostadsmarknadens del.
  • Vår prognos räknar med att priset på gamla aktiebostäder sjunker i Finland med i medeltal 6,0 procent i år och att priset stiger med 1,0 procent nästa år.
  • Bostadsaffärerna lever upp igen när inflationen ytterligare tappar fart, räntorna tar riktning nedåt och hushållens avsikter att köpa en bostad börjar förstärkas.

Bostadsaffärerna går fortfarande trögt. Antalet bostadsaffärer med gamla bostadsaktier är en tredjedel färre än samma tid ifjol. Affärerna med nya bostadsaktier går ännu sämre än med gamla bostäder. Statistiken visar att aktiviteten på bostadsmarknaden i september fortfarande var svag och att det var svårt att hitta några tecken på att affärerna skulle öka.

Handelsbanken förutsäger en nedgång i priserna på gamla aktiebostäder med 6 procent detta år.

”Vi tror att bostadsmarknaden kvicknar till under nästa år, när inflationen avtar ytterligare, räntorna sjunker åtminstone lite, hushållens köpkraft förbättras och konsumenternas förtroende förstärks. Vi räknar med att priserna på gamla bostadsaktier kommer att stiga med cirka en procent under år 2024. Överhuvudtaget utvecklas bostadsmarknaden i olika takt på olika håll i Finland”, konstaterar Handelsbanken Finlands chefsekonom Timo Hirvonen.

Räntorna svagt sluttande nästa år

Räntorna har stigit ovanligt skarpt under de senaste 18 månaderna. Den senaste tiden har uppgången i alla fall planat ut och exempelvis 12 månaders euribor har sjunkit lite. I det stora hela är ränteuppgången för de korta marknadsräntornas del förbi.

”Vi förväntar oss att Europeiska centralbanken håller kvar centralbanksräntorna på samma nivå långt in på nästa år. Orsaken är euroområdets underliggande inflation, alltså inflation utan energi och livsmedel. Den avtar ytterst segt, säger seniorekonom Janne Ronkanen.

Trots att de korta marknadsräntorna sjunker, är det orsak för hushållen att räkna med att bostadslånens euriborräntor kommer att ligga kvar på betydligt högre nivåer än det senaste årtiondet.

Handelsbankens bostadsmarknadsöversikt finns att läsa i sin helhet i bilagan (på finska).

Timo Hirvonen
chefsekonom, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2404

Janne Ronkanen
seniorekonom, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2403

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Rahoitus Oyj. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhanterings-, värdepappershandels- och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland cirka 520 medarbetare. Handelsbankenkoncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att sälja verksamheten i Finland. Handelsbanken informerade 31.5.2023 att banken sålt delar av sin affärsverksamhet i Finland. 18.10.2023 meddelade Handelsbanken att den övriga verksamheten i Finland kommer att avvecklas i egen regi.

Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbankens aktie är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985. Bankens hemmamarknader är Sverige och Norge, Storbritannien samt Nederländerna.

Taggar: