Handelsbankens översikt över bostadsmarknaden: I år piggnar bostadsmarknaden till så småningom

• En allt starkare inflation, höga räntor och dåligt konsumentförtroende har haft en dämpande effekt på bostadsmarknaden under ett och ett halvt år.
  • Vår prognos är att priset på gamla aktiebostäder i Finland kommer att sjunka i medeltal 2,0 procent i år och att det stiger med 3,0 procent nästa år.
  • En avtagande inflation, lägre räntor och starkare intresse för bostadsköp sätter fart på bostadsmarknaden.

Bostadshandeln går fortsättningsvis trögt. Antalet affärer med gamla bostäder är lägre än före pandemin. Nya aktiebostäder säljer klart sämre än gamla aktiebostäder. I slutet av fjolåret såg vi en kort tid lite livligare bostadsmarknad, men i början av detta år domnade den bort igen.

Priset på gamla aktiebostäder har sjunkit alltsedan sommaren 2022. Prisnedgången är den brantaste och längsta sedan depressionen på 90-talet. Ifjol sjönk priset på gamla bostäder till den nivå vi såg i början av år 2017.

Bostadsmarknaden upplever tillväxt sakta men säkert

Handelsbanken anser att priset på gamla aktiebostäder kommer att sjunka med 2,0 procent detta år. Prisprognosen för hela året påverkas av den svaga prisutvecklingen i januari. Vi tror att priserna på gamla bostäder kommer att återhämta sig under årets lopp.

”Efter en svag inledning på året, så tror vi att bostadsmarknaden kommer att bli livligare under årets gång tack vare en allt mindre inflation, nya räntesänkningar, förbättrad köpkraft för hushållen och starkare förtroende bland konsumenterna. Bostadsmarknaden återhämtar sig i olika takt på olika håll i Finland”, konstaterar Handelsbanken Finlands chefsekonom Timo Hirvonen.

Konsumenternas förtroende var svagt i början av året, men nu visar konsumenternas förväntningar redan svaga tecken på bättre tider.

”Ur bostadsmarknadens synvinkel är det positivt att i början av detta år var konsumenternas förväntningar på sin ekonomi om ett år större än någonsin de senaste två åren. Vi tror att hushållens köpintresse så småningom börjar växa jämfört med dagens låga nivå”, säger seniorekonom Janne Ronkanen.

ECB sänker räntan i juni

I början av året kom den kraftiga inbromsningen av inflationen av sig i euroområdet. Det syns som en vågrät utveckling för de korta marknadsräntorna.

”Den svaga ekonomin inom euroområdet behöver räntesänkningar. Den Europeiska centralbanken tar i alla fall det säkra för det osäkra och vill vänta och se hur lönerna utvecklas under början av året och om särskilt euroområdets tjänsteinflation avtar. Vår prognos är att ECB sänker centralbanksräntorna vid sitt junimöte. Senare sänker ECB räntorna också vid sina möten i september och december. När ECB meddelar att man inleder räntesänkningarna så vänder de vanligaste bolåneräntorna, dvs. Euriborräntorna, också nedåt”, menar Timo Hirvonen.

Hushållens skuldsättningsgrad på väg nedåt

Hushållens skuldsättningsgrad har uppvisat en nedåtgående trend sedan slutet av år 2021. Det tredje kvartalet 2023 sjönk skuldsättningen i förhållande till de disponibla inkomsterna redan till 123,4 procent.

”Skuldsättningsgraden har sjunkit de senaste två åren främst för att de utestående bolånen har minskat och för att hushållens nominella inkomster har ökat kraftigare än tidigare”, säger Janne Ronkanen.

Handelsbankens översikt över bostadsmarknaden på finska kan läsas i sin helhet som bilaga.

Timo Hirvonen

chefsekonom, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2404

Janne Ronkanen

seniorekonom, Handelsbanken Finland
tfn 010 444 2403

fornamn.efternamn@handelsbanken.fi

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har totalt ca 520 medarbetare i Finland. Handelsbanken-koncernen meddelade 19.10.2021 att den kommer att dra sig ur Finland. Handelsbanken meddelade 31.5.2023 om försäljningen av en del av den finländska verksamheten. 18.10.2023 meddelade Handelsbanken att den övriga verksamheten i Finland kommer att avvecklas i egen regi.

Handelsbanken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Taggar: