Matti Vuoria ny styrelseordförande i Handelsbanken Finland

Vicehäradshövding Matti Vuoria har utnämts till ny styrelseordförande i Handelsbankens regionbank i Finland. Bergsrådet Stig Gustavson lämnar posten som styrelseordförande efter drygt 11 år.

Matti Vuoria har gjort en lång karriär inom näringslivet i Finland. Han har upprätthållit befattningen som verkställande direktör för Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma (2003–2013) och dessförinnan som heltidsanställd styrelseordförande för Fortum Abp (1998–2003). Dessutom har han verkat som viceordförande för styrelsen i bl.a. Sampo Abp (2006–2015), viceordförande för styrelsen i Wärtsilä Abp (2008–2012) samt styrelseledamot i Stora Enso Abp (2005–2014).

Matti Vuoria har deltagit i styrelsens verksamhet i några månaders tid. Enligt honom har Handelsbanken Finlands kontorsverksamhet varit framgångsrik och Handelsbanken har ökat utlåningen till personkunder snabbare än marknaden i övrigt.

"Handelsbanken har en viktig roll i finländsk bankverksamhet. Handelsbanken Finland styrs ur inhemsk synvinkel och styrelsen har som uppgift att stöda bankens verksamma ledning i dess uppgift att utveckla verksamheten", konstaterar Vuoria.

Chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti hälsar Vuoria varmt välkommen till regionbankens styrelse.

”Matti Vuorias långa erfarenhet och kännedom om näringslivet gör honom till en värdefull resurs för banken. Jag ser verkligen fram emot att samarbeta med honom", säger Arkilahti.

De övriga styrelseledamöten är vice-verkställande direktör Claes Norlén (Handelsbanken), KTM Bjarne Mitts (Rettig Group Oy Ab, styrelseledamot), verkställande direktör Leena Niemistö (Oy Dextra Ab), verkställande direktör Elmar Paananen (Troll Capital Oy, Troll Ventures Oy), verkställande direktör Andreas Tallberg (Oy G.W. Sohlberg Ab), banktjänsteman Tiina Pöyhönen (Handelsbanken) och bankdirektör Nina Arkilahti (Handelsbanken).

Nina Arkilahti, chef för Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2700

Camilla Sågbom, kommunikationschef
Tfn +358 10 444 2787

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 25 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 46 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 614 medarbetare i slutet av år 2014.