OP, Nordea och Handelsbanken är med och finansierar det nya barnsjukhuset

OP, Nordea och Handelsbanken har förbundit sig att bevilja lånefinansiering för byggandet det nya barnsjukhuset. Låneavtalet undertecknades fredagen den 23 januari.

Totalfinansieringen av det nya barnsjukhuset uppgår till 160 M€ och sker genom en kombination av insamlade privata medel, statens och HNS bidrag samt lånefinansiering.

– Det är en viktig deletapp i projektet att vi nu säkrat lånefinansieringen. Det har varit ytterst viktigt för oss att också finansiering med främmande kapital sker i samma anda som den övriga finansieringen. Vi är mycket glada över att de här bankerna i Finland var med om att finna en lösning till finansieringsfrågan, konstaterar Anne Berner som är ordförande för Stödföreningen Nya barnsjukhuset.

Bankernas rådgivare i avtalsförhandlingarna var advokatbyrån Krogerus Ab pro bono.

Camilla Sågbom, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2787

Nora Kari, kontorschef, Handelsbanken Munkshöjden
Tfn +358 10 444 3301

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i totalt 25 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

I Finland har Handelsbanken 46 kundkontor runtom i landet, huvudkontorsverksamheten i Helsingfors samt bankens finans-, fond- och livförsäkringsbolag, Capital Markets-verksamheten, Handelsbanken Kapitalförvaltning och Private Banking samt Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna. Handelsbanken Finland hade 606 medarbetare i slutet av år 2013.