Tapio Hakakari började som ordförande i Handelsbanken Finlands styrelse

Tapio Hakakari har börjat som ordförande i Handelsbanken Finlands styrelse. Hakakari, erfaret styrelseproffs samt VD för investeringsbolaget Webstor Oy, har varit styrelseledamot i bankens styrelse från början av 2016. Han efterträder Matti Vuoria.

Handelsbanken Finlands landschef Nina Arkilahti tackar Matti Vuoria för de gångna åren och välkomnar Tapio Hakakari som ordförande i styrelsen.

Hakakaris stora erfarenhet och allt han kan om företags- och placeringsverksamhet kommer säkert att vara till nytta för bankens utveckling”, säger Nina Arkilahti.

”Jag är tagen av att ha blivit utsedd till den här posten och ser med stor iver fram emot den nya utmaningen”, tackar Hakakari och kommenterar bankens verksamhet:

”Handelsbanken är den mest internationella banken i Norden – vi lär oss av de olika marknadsområdena och utvecklas som koncern, men våra kontor är väldigt självständiga i sin lokala verksamhet. Vi svarar på servicebranchens digitalisering med våra moderna nät- och mobiltjänster, men det är viktigt att kunden också kan nå sin personliga kontaktperson. Den professionella rådgivningen är ovärderlig speciellt för placeringskunderna. Hållbarhet är en av de viktigaste värderingarna i hela bankens verksamhet”, säger Hakakari.

Förutom Hakakari består styrelsen av Esa Korvenmaa, styrelseordförande för Rollock Ab, Pirjo Repo, finansdirektör, medlem i styrelsen för Bermanto Oy, Leena Saarinen, styrelseordförande för Verso Food samt Handelsbankens Senior Advisor Göran Stille, personalens representant Pekka Vasankari och landschef Nina Arkilahti.

Tilläggsuppgifter:

Nina Arkilahti, landschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2700

Pirjetta Soikkeli, kommunikationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 40 750 0093

Handelsbanken Finland består av kontorsrörelsen inklusive Handelsbanken Kapitalförvaltning, Private Banking och Handelsbanken Custody som svarar för värdepappersförvarstjänsterna samt Handelsbanken Finans och Stadshypoteks verksamheter i Finland. Handelsbankens Capital Markets verksamhet i Finland omfattar försäkringsbolag samt traditionella Capital Markets-tjänster såsom riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken har i Finland drygt 600 medarbetare.